#krakowice2018: Festiwal Miłosza, OFF Miłosz, spotkania literackie, debata, konferencja

29495831_1621228497912165_8926133787138457600_nKraków Miasto Literatury UNESCO i Katowice Miasto Muzyki UNESCO jako gospodarze XII Kongresu Sieci Miast Kreatywnych UNESCO zapraszają na towarzyszące mu wydarzenia otwarte dla publiczności.

Podczas gdy przedstawiciele sektorów kreatywnych z całego świata debatować będą nad zrównoważonym rozwojem kultury na zamkniętych obradach, #Krakowicach odbędą się w liczne otwarte wydarzenia towarzyszące. Na większość z nich wstęp będzie wolny, niektóre zaś wymagają wcześniejszych zapisów.

Kraków – Miasto Literatury Unesco zaprasza na Festiwal Miłosza, któremu po raz trzeci towarzyszy pasmo OFF Miłosz, poświęcone niezależnej i eksperymentalnej twórczości poetyckiej. Młodzi poeci znów będą mieli szansę zaprezentować się w międzynarodowym gronie, które w tym roku rozszerza się na przedstawicieli aż trzech kontynentów! OFF Miłosz to przede wszystkim spotkania z odważnymi twórcami. Bezpośrednie, angażujące i inspirujące. Przekraczające granice między twórcą a odbiorcą. Zaproszeni poeci będą na wyciągnięcie ręki. W tym roku w Krakowie spotkać będzie można wyjątkowe osobowości, takie jak: Hera Lindsay Bird (Nowa Zelandia), Rudka Zydel (Polska), Grigory Semenchuk (Ukraina), Radosław Jurczak (Polska), Georgina Wilding (Wielka Brytania), Mark Pajak (Wielka Brytania) oraz Nathan Curnow i Geoffrey Williams (Australia) czy Tyehimba Jess (Stany Zjednoczone).

Podczas OFF Miłosza odbędą się międzynarodowe warsztaty z zakresu włączania młodych ludzi w kulturę. Dobrymi praktykami podzielą się m.in. Stowarzyszenie KROKODIL (Serbia), Round House (Wielka Brytania) czy Royal Opera House Bridge (Wielka Brytania).

/7-10 czerwca Kraków: Cafe Szafe, Massolit Books&Cafe, Kawiarnia literacka, De Revolutionibus Books&Café, Spółdzielnia Ogniwo, Plac przy Powiślu 11, Kolanko No6/

http://miloszfestival.pl/

W ramach wydarzeń towarzyszących XII Kongresowi Sieci Miast Kreatywnych Unesco odbędą siętakże w Krakowie cztery spotkania literackie.

  1. Kholoud Charaf (Syria), Umar Abdul-Nasser (Irak) i Sari Alhassanat (Palestyna), troje znanych poetów i aktywistów, weźmie udział w niezapomnianym wieczorze poezji i performansu, który przemówi do ludzkiego doświadczenia związanego z domem, ruchem, rodziną, (nie)stabilnością, a także przemieszczaniem się, migracją, schronieniem, przemocą. Zaproszeni goście są pisarzami rezydentami w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku, w ramach programu Międzynarodowej Sieci Miast Pisarzy Uchodźców ICORN, który oferuje schronienie tym, którzy są narażeni na ryzyko nietolerancji lub prześladowania.

/11 czerwca godz. 19:00 Kraków, Spółdzielnia Ogniwo /

  1. Najzdolniejsze miasta świata. Warsztaty dla dzieci wokół mapy miast kreatywnych UNESCO z udziałem krakowskich grafików. Warsztaty poprowadzą Elżbieta i Andrzej Lisowscy. Zapisy: kontakt@miastoliteratury.pl

/12 czerwca, godz. 12.00 Kraków, Arteteka /

  1. Spotkanie wokół literackiego przewodnika po Krakowie

Czym jest literackość miasta? O Krakowie jako miejscu życia twórców, czytelników i książek opowiedzą pisarze krakowscy, m.in. Łukasz Orbitowski i Dominika Słowik, uczestniczący w projekcie przewodnikaKrakowa Miasta Literatury UNESCO pt. „Kraków. Opowieści o literackim mieście”, oraz redaktor książki – Maciej Jakubowiak. Spotkanie poprowadzi Michał Koza (KMLU/Wydział Polonistyki UJ)

/12 czerwca, godz. 18.00 Kraków, De Revolutionibus /

  1. Premiera książek Andrzeja Stasiuka „Kroniki beskidzkie i światowe” i Ziemowita Szczerka „Siwy dym albo pięć cywilizowanych plemion”. Nowe książki czołowych wybitnych prozaików polskich są od siebie bardzo różne, pierwsza to zbiór esejów, druga to fantastyczna opowieść o przyszłości Europy Środkowowschodniej. Jednak łączy je temat literackich i kulturowych bezdroży – o którym pisarze będą dyskutować. Spotkanie poprowadzą Michał Olszewski i Anna Łabuszewska

/13 czerwca, godz. 18.00 Kraków, Hevre /

literaturze opowiedzą również dziennikarze podczas Debaty Reporterów „Gazety Wyborczej”. Czołowi polscy dziennikarze „Gazety Wyborczej” odbyli wizyty studyjne do wybranych 7 europejskich miast kreatywnych, reprezentujących 7 dziedzin kreatywnych wg UNESCO. Swoje spostrzeżenia przelali w formę artykułów/reportaży, które ukazały się na łamach GW/Gazeta.pl. O historiach zakulisowych ze zbierania materiałów w debacie moderowanej przez Michała Nogasia opowiedzą m.in. Maciej Jaźwiecki, Krzysztof Kwiatkowski, Wojciech Orliński, Natalia Szostak czy Olga Szpunar.

https://www.facebook.com/events/931911096973689/

/11 czerwca godz. 18:30, Kraków, Muzeum Inżynierii Miejskiej/

Ale na tym nie koniec! Wokół literatury krążyć będą rozważania podczas konferencji Creative Cities and Industies. Wydarzenie dedykowane jest ludziom kultury: praktykom, teoretykom i pracownikom akademickim. Podczas sesji eksperci z całego świata zajmą się opracowaniem polityki kulturalnej Agendy 2030 i Nowej Agendy Miejskiej, a także możliwościami i wyzwaniami w zakresie wdrażania zmian. Podjęty zostanie temat dostępu do sztuki i rozwoju aktywnego uczestnictwa odbiorców. Prelegenci opowiedzą o kierunkach kultury cyfrowej, zrównoważonym rozwoju sektorów kreatywnych, pochylą się nad prawami człowieka i wolnością wypowiedzi. Dodatkowo konferencja będzie stanowiła podsumowanie pięciodniowych obrad przedstawicieli miast kreatywnych UNESCO oraz grup roboczych sektorów kreatywnych (gastronomia, rzemiosło, dizajn, media arts, literatura, muzyka i film).

Wydarzenie otworzy wykład Zuzanny Skalskiej. Wśród panelistów: Paulina Ahokas, Ron DeMaio, Agata Etmanowicz, Tom Fleming, Gregory Fox, David Ibanez, Sofia Kolonias, Helge Lunde, Gillian McDaniel, Christine Merkel, M.A. Papper, Hassan Radoine, Ellie Schnieder, Bogna Świątkowska, Carles Torner, Damian Valles, Guilio Verdini, Wim Wabbes, Sara Whyatt oraz Elwira Wojtunik.

Wstęp na konferencję jest bezpłatny, obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

/ 16 czerwca, Katowice-Miasto Ogrodów /

Rejestracja:https://creativecitiesandindustriesconference.evenea.pl/

Akredytacja dla mediów:https://creativecitiesandindustriesconferencemedia.evenea.pl/

***

Nie przegap!

Jednym z sektorów kreatywnych UNESCO jest Gastronomia – właśnie tej dziedzinie poświęcone jest kolejne wydarzenie otwarte dla publiczności: Dni Chleba.

Chleb – symbol płodności, hojności i dzielenia się – stał się bohaterem tego wyjątkowego święta. W ramach obchodów podjęty będzie temat funkcji chleba w kulturze społecznej i kulinarnej, metod przygotowania i związanych z nim różnorodnych tradycji. To także okazja, aby zwrócić uwagę na globalne problemy związane z żywnością, żywieniem i zrównoważonym rozwojem, modelami małych przedsiębiorstw i rzemiosłem wypieku oraz historyczną i współczesną rolą chleba w społeczeństwie.

/8-10 czerwca, Kraków/

To, co wyróżnia tegoroczny Kongres Sieci Miast Kreatywnych Unesco, to wspólne działania Krakowa Miasta Literatury UNESCO i Katowic Miasta Muzyki UNESCO na rzecz organizacji tego prestiżowego wydarzenia. Stąd i wydarzenia towarzyszące, które odbędą się w Katowicach.

Miłośnicy muzyki mogą rozkoszować się nowoczesnymi aranżacjami utworów Wojciecha Kilara podczas koncertu ElektroKilar. Na koncercie usłyszeć będzie można najwspanialsze utwory wybitnego kompozytora muzyki symfonicznej i filmowej tworzącego w Katowicach. W repertuarze nowoczesne aranżacje elektroniczne autorstwa Szymona Padoła, znanego jako 5cet oraz muzyków Orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia.

/ 14 czerwca, godz. 20:30Katowice: sala koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia przy placu Wojciecha Kilara /
Bilety: www.nospr.org.pl

Festiwal Ogrody Dźwięków 2018, 15-16 czerwca, Strefa Kultury, Katowice

6. edycja festiwalu towarzyszy Kongresowi Sieci Miast Kreatywnych UNESCO (Kraków – Katowice, 12 – 15 czerwca). Stąd w programie muzyka z kilku wybranych miast i regionów związanych z Siecią Miast Muzyki UNESCO. Tak jest w przypadku Orchestre Les Mangelepaa (założonej w kenijskim Nairobi, lecz przez kongijskich muzyków), Electric Fields Music z australijskiej Adelajdy czy Breabach ze szkockiego Glasgow.

Motto festiwalu brzmi „Side roads” – „Boczne drogi”. Nawiązuje do hasła przewodniego spotkania Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, czyli „Creative Crossroads” („Twórcze Rozdroża”)” i idei Krakowic – wzajemnej współpracy Katowic i Krakowa. Na skrzyżowaniu tych bocznych ścieżek muzyki świata spotkają się we wspólnych projektach muzycy z Gandawy (Damas Duo) z rodzinną Kapela Maliszów z Beskidu Niskiego czy artyści z Kolumbii i Francji, tworzący zespół Pixvae.

Wiele z tych bocznych ścieżek, jak Wyspy Zielonego Przylądka, to pulsujące muzyczne wulkany, raz po raz wystrzeliwujące w górę nową gwiazdą muzyki świata. Jedna z nich – doskonale już znana na świecie Elida Almeida – będzie gościem katowickiego festiwalu.

Szczegóły: https://www.facebook.com/events/248432085900291/

Bilety w cenie 20 zł (na wybrany dzień) lub 30 zł (karnet na dwa dni) będą dostępne w sieci sprzedaży ticketportal.pl, going.pl oraz kupbilecik.pl od 18 maja.

Organizatorzy: Katowice Miasto Muzyki UNESCO i Kraków Miasto Literatury UNESCO

www.krakowice.com

#krakowice2018

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *