Krąg – Mats Strandberg, Sara B. Elfgren

Krag6Niedługo po wydaniu w Polsce tłumaczenia międzynarodowego bestsellera Stiega Larssona „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”, zawitała do nas także moda na szwedzkie kryminały. Do ich popularyzacji przyczyniło się szczególnie wydawnictwo Czarna Owca, które kieruje swoją ofertę między innymi do fanów tego gatunku. Jednak powieść „Krąg” wyłamuje się ze schematu typowego dla powieści kryminalnych, ponieważ porusza również tematykę dojrzewania i charakterystycznych dla nastolatków problemów z akceptacją przez otoczenie oraz poszukiwania własnej tożsamości. Dodatkowo w sposób wyjątkowo świeży łączy rozwiązywanie kryminalnej tajemnicy z działaniem sił nadprzyrodzonych.

Mats Strandberg i Sara B.  Elfgren w wiarygodny sposób kreują rzeczywistość małego, otoczonego lasami miasteczka Engelforts i sposób myślenia jego mieszkańców. Sześć dziewczyn, których pozornie nic nie łączy, niedawno rozpoczęło naukę w liceum. Na początku semestru w szkolnej toalecie zostaje znaleziony martwy chłopak, przyjaciel jednej z nich. Policja podejrzewa samobójstwo, ponieważ chłopak miał już wcześniej problemy w szkole, jednak nic nie jest tak oczywiste, jak się wydaje. Niedługo później na niebie pojawia się czerwony księżyc i dziewczyny niczym w transie wymykają się z domów i spotykają w parku. Tam dowiadują się, że cały świat znalazł się w niebezpieczeństwie, któremu tylko one mogą stawić czoła. Jednak aby wygrać, muszą nauczyć się kontrolować swoje nowe moce i współpracować, a może się to okazać trudniejsze, niż którakolwiek z nich by przypuszczała.

Wbrew pozorom „Krąg” to nie tylko kryminał. Fabuła powieści koncentruje się przede wszystkim na bohaterkach uczęszczających do miejscowej szkoły średniej, a nie na rozwiązaniu zagadki morderstwa. Autorom udało się w niej przekonująco ukazać współczesne problemy nastolatków na całym świecie — brak popularności w szkole, trudne relacje z rodzicami, potrzebę znalezienia miłości — dzięki czemu czytelnik nie koncentruje się tylko na próbach odpowiedzi na pytanie: kto zabił. Jednak tego połączenia kryminału z książką młodzieżową nie można nazwać całkowicie udanym; w powieści pojawiają się męczące dłużyzny, a akcja toczy się w bardzo powolnym tempie. Na temat każdego z bohaterów książki otrzymujemy bardzo szczegółowe dane, które umożliwiają nakreślenie dokładnego, wyrazistego portretu postaci, ale wprowadzają także zastój w fabule. Z tego powodu charakterystyczne dla kryminałów napięcie znika w trakcie czytania, a punkt kulminacyjny nie zaskakuje ani nie wywołuje szybszego bicia serca.

Powieść Matsa Strandberga i Sary Elfgren nie należy do najbardziej udanych kryminałów. Mimo to poleciłabym ją wszystkim czytelnikom, pragnącym przeczytać dobrą książkę młodzieżową, ponieważ „Krąg” bardzo realistycznie portretuje problemy napotykane przez nastolatków. Znajdą w niej coś dla siebie także miłośnicy zjawisk paranormalnych oraz tajemniczych mocy.

Dagmara Przymus
Ocena: 3/5

Tytuł: Krąg
Autor: Mats Strandberg, Sara B. Elfgren
Liczba stron: 572
Data wydania: 2012
Wydawnictwo: Czarna Owca

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *