Koneser – Giuseppe Tornatore

Koneser - plakatZnany włoski reżyser Giuseppe Tornatore po raz kolejny wykazał się znajomością ludzkiej natury. Autor „Cinema Paradiso” pokazuje świat znanego właściciela domu aukcyjnego i kolekcjonera dzieł sztuki, który zapałał miłością do tajemniczej nieznajomej.

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) jest skupionym na sobie i swoich fobiach koneserem tego, co piękne. Ma szczęście łączyć zawód z pasją – na co dzień zajmuje się prowadzeniem aukcji dzieł sztuki oraz gromadzeniem własnej kolekcji. Świat Virgila jest zamknięty, a czas wypełniony. Bohater ma obsesję na punkcie higieny – przedmiotów dotykanych przez innych ludzi dotyka wyłącznie w rękawiczkach. Jego otoczenie jest sterylnie czyste i zorganizowane – fotografowane zawsze z dużą ilością światła, a przestrzeń kadru zawsze jest uporządkowana – Virgil stanowi dopełnienie pięknych przedmiotów, którymi się otacza.

Harmonia świata bohatera zostaje zburzona, gdy telefonuje do niego młoda kobieta – Claire (Sylvia Hoeks) prosząc o wycenę antyków, które stały się jej majątkiem. Jej aura tajemniczości potęgowana przez ciągłe unikanie osobistego spotkania fascynuje Virgila i wytrąca go z codziennej rutyny. Bohater stopniowo zrzuca maski i pancerz ochronny, którym się otacza. Spotkanie z drugim człowiekiem – również mającym trudności z nawiązywaniem relacji – powoli otwiera go na świat. Virgil zaczyna ufać nie tylko Claire, lecz także Robertowi (Jim Sturgess) – mężczyźnie, który potrafi naprawić każde urządzenie i pomaga Virgilowi scalić części mechanizmu znajdowane w starym domu Claire. To otwarcie na innych ściąga na bohatera kłopoty.

Ta historia wychodzenia z uporządkowanego, ale samotnego świata za sprawą miłości może brzmieć naiwnie, ale Giuseppe Tornatore okazał się uważnym obserwatorem ludzkiej psychiki. „Koneser” to opowieść o potrzebie bliskości i miłości, a także o brutalnym świecie pieniądza i arystokratycznego luksusu.

Warto obejrzeć ten film ze względu na to, że jest trzymającym w napięciu thrillerem z ciekawym i wiarygodnym rysunkiem postaci. Klasyfikacja gatunkowa zresztą nie jest łatwa, bo obraz wymyka się schematom – można znaleźć tu elementy wspomnianego thrillera, dramatu czy nawet melodramatu. Zresztą nazwisko reżysera powinno wystarczyć – film Giuseppe Tornatore to rozrywka najwyższej próby.

Katarzyna Bałdyga
Ocena: 5/6

Reżyseria: Giuseppe Tornatore
Tytuł oryginalny: La Migliore offerta
Premiera polska: 2 sierpnia 2013
Premiera światowa: 1 stycznia 2013
Produkcja: Włochy
Występują: Geoffrey Rush , Jim Sturgess , Sylvia Hoeks , Donald Sutherland
Dystrybutor: Monolith

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *