KOMIKSOFON – 17 niebawem we Wrocławiu!

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych twórców undergroundowego polskiego komiksu, miłośnik toksycznych obszarów popkultury- Łukasz Kowalczuk oraz ilustrator, autor komiksów i filmów rysunkowych – Marcin Surma, będą gośćmi 17 edycji Komiksofonu, która odbędzie się 23 kwietnia o godz. 19:00 w Sanatorium Kultury. Po raz pierwszy w kilkuletniej historii projektu organizatorzy zapraszają tylko osoby pełnoletnie. Projekt Komiksofon stanowi element programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Komiksofon_17_plakat

Goście najbliższej edycji Komiksofonu gwarantują moc artystycznych wrażeń. Pochodzący z Pucka Łukasz Kowalczuk tylko z wykształcenia jest polonistą, na co dzień pracuje jako projektant graficzny, zaś twórczo realizuje się „po godzinach” rysując offowe komiksy. Lubi podejmować tematy trudne, którym nadaje kontrowersyjny sznyt o czym świadczą chociażby tytuły jego autorskich zinów: „Nienawidzę Ludzi” (pięć zeszytów), „Harkonnen – Fucking Fat Flying Bastard”, „Szlamu Król”, „Vreckless Vrestlers” (pięć numerów), „Violent Skate Bulldogs”. Ma na koncie wiele gościnnych występów w zinach i antologiach oraz autorską książkę „TM-Semic – największe komiksowe wydawnictwo lat 90. w Polsce, która ukazała się nakładem wydawnictwa Centrala. Prowadził mini-wydawnictwo SmallPress.pl oraz stronę www. poświęconą toksycznym obszarom popkultury. Jest laureatem komiksowych nagród: Subiektywny Radar Ligatury & Centrali 2012/2013 dla wydawnictwa SmallPress.pl; Złoty Kurczak 2013 za najlepszy komiks („Szlamu Król”); Złoty Kurczak 2014 za najlepszy komiks („Vreckless Vrestlers”); Złoty Kurczak 2014 dla najlepszego scenarzysty.

M.Surma-przekroj

Twórczość drugiego z zaproszonych gości – Marcina Surmy – stanowi pewną przeciwwagę dla undergroundowego dorobku Łukasza Kowalczuka. Surma to dyrektor artystyczny łódzkiej grupy developerskiej odpowiedzialnej za grę „SUPERHOT” oraz jeden z projektantów powstającego obecnie w kanadyjskim studiu „Tinman Creative Studios” serialu animowanego pt. „Super Science Friends”. Razem ze swoim bratem Przemkiem Surmą- również rysownikiem komiksów, prowadzą wspólnego bloga SUR M’ALE GOBROS, na którym w zajawkowy sposób ilustrują przeróżne zestawy klocków Lego.

M.Surma

Gospodarzem wieczoru będzie Konrad Koko Okoński, absolwent grafiki i sztuki mediów na ASP We Wrocławiu, autor komiksów internetowych, postać doskonale znana i lubiana w świecie fanów komiksu. Natomiast gości przepyta Andrzej Jarczewski, z wykształcenia, architekt, z zawodu grafik, z zamiłowania kolekcjoner i miłośnik komiksu.

-üukasz Kowalczuk pete-paul

Komiksofon to zdecydowanie coś więcej niż tradycyjne spotkania autorskie z rysownikami i ilustratorami. Rozmowa prowadzącego z gościem stanowi jedynie element audiowizualnej całości jaką są wrocławskie Komiksofony. Autorzy kilka tygodni wcześniej przygotowują kilkuminutowe filmy, w konwencji muzycznego videoklipu, prezentujące ich twórczość oraz warsztat pracy, które pokazują zgromadzonej publiczności. Każdorazowo finałem spotkania jest sesja rysowania na żywo – najbardziej nieprzewidywalny i improwizacyjny element Komiksofonu. Za każdym razem rysowanie na żywo przybiera inną formę, przez co odchodzi od standardów bitw komiksowych. Za każdym razem również publiczność jest w jakiś sposób angażowana w owo rysowanie. Jak będzie tym razem można sprawdzić dopiero podczas wydarzenia – co ciekawe powstałe rysunki wraz z autografem autora trafiają w ręce kogoś z publiczności stając się niezapomnianą pamiątką. Swobodny charakter wydarzenia daje również okazję do indywidualnych rozmów z komiksiarzami, w półmrokach klubowych wnętrz, na wygodnych „sanatoryjnych” kanapach, z dobrym drinkiem w tle.

M.Surma-przekroj 2

Projekt Komiksofon jest realizowany do 2011 roku z przerwami do dziś. Od 2014 odbywa się już jako element programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

W 2015 odbędą się jeszcze trzy edycje wydarzenia, najbliższy Komiksofon nr 17 – 23 kwietnia, 18 edycja we wrześniu oraz Komiksofon 19 w listopadzie.

-üukasz Kowalczuk

About the author
Kamil Jan Żółkiewicz
Interesuję się szeroko pojętą sztuką. Pasjonuje mnie muzyka – sam gram na gitarze – grafika komputerowa, animacja, film, literatura, oraz wszelkie sztuki plastyczne. Ponadto piszę dla wielu serwisów internetowych głównie zajmujących się kulturą oraz – wspomnianą przed chwilą – sztuką. Recenzje, które piszę – i nie tylko – są bliskie mojemu sercu wówczas, kiedy mam oceniać film animowany. To właśnie ten gatunek filmowy towarzyszył mi od najwcześniejszych lat mojego życia, przez filmy takie, jak „Gdzie jest Nemo”, czy „Potwory i spółka” zainteresowałem się głębiej samą kinematografia oraz grafiką komputerową, która coraz bardziej uzależnia od siebie współczesne kino. Chciałbym stworzyć przede wszystkim własny film animowany, więc zapraszam chętnych do pomocy! To właśnie animacja zapoznała mnie z komiksem, ona sprawiła, że skłoniłem się sięgnąć po swój pierwszy zeszyt komiksowy. A następnie sięgnąłem po książkę i w ten sposób zadomowiłem się w literaturze.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *