K.O.P.S. (Komiks o Polskich Superbohaterach) – Maciej Zaręba i Bogusław Zaręba

Człowiek-beton – http://kops.pl/

Zastanawialiście się kiedyś, jak poprzebierani w kolorowe stroje superbohaterowie poradziliby sobie w polskiej rzeczywistości i z jakimi przeciwnikami przyszłoby im się mierzyć? Autorzy K.O.P.S., czyli Komiksu o Polskich Superbohaterach, kiedyś zadali sobie kiedyś to pytanie i od czerwca 2009 roku udzielają na nie odpowiedzi trzy razy w tygodniu w formie komiksowego paska.

 

Polska dopiero niedawno doczekała się swojego obrońcy, a mianowicie Orła Białego. Superherosa bez przymrużenia oka, w stylu Supermana czy Spidermana. Motyw mięśniaków w spandexowych wdziankach jest na tyle campowy, że trudno stworzyć nową poważną serię superbohaterską oderwaną zupełnie od tradycji amerykańskich manów i womanów z komiksów DC lub Marvela. Dotychczas w Polsce raczej próbowano parodiować patos zza oceanu i tworzyć bardziej swojskich bohaterów, jak chociażby Wilq, Kapitan Kryzys, czy właśnie postacie z K.O.P.S.

Ekipa rodzimych herosów prezentuje się imponująco: jest Gecko, który nigdy nie zdejmuje maski, Człowiek-Beton o betonowym poczuciu humoru (tłumaczy nawet gagi z komiksu – wystarczy najechać kursorem myszy na znak zapytania umieszczony po prawej stronie paska), niewidzialny człowiek, nieśmiertelna eks-zakonnica i dostarczycielka pizzy opętana przez symbionta z kosmosu. Po przeciwnej stronie barykady stoi zgorzkniały wykładowca, staruszka w moherowym berecie, krwiopijca z ZUS-u i inne utrapienia każdego Polaka.

Jak w przypadku wszystkich chyba pasków, K.O.P.S. ma swoje gorsze i lepsze dni. Preferowany przez autorów typ humoru jest dość specyficzny, a ilość wulgaryzmów spora, ale żarty rzadko spadają poniżej poziomu dobrego smaku. Nie mamy tu też do czynienia z komiksem typu „gadające głowy” – mimo prostej szaty graficznej (od niedawna zajmuje się nią tylko jeden z braci Zarębów) sporo w K.O.P.S.-ie narracji obrazem.

Kolejnym atutem komiksu jest fakt, że odcinki ukazują się bardzo regularnie i często stanowią zabawny komentarz do wydarzeń aktualnie bulwersujących polską opinię publiczną. K.O.P.S. jest też jednym z bardzo niewielu polskich komiksów internetowych o przejrzystej, przystosowanej do tego medium nawigacji strony.

Wszystko to sprawia, że Komiks o Polskich Superbohaterach zdążył już zyskać grono wiernych fanów, skłonnych obszernie komentować treść kolejnych odcinków na stronie komiksu i specjalnie do tego celu utworzonym forum. Muszę przyznać, że i mnie wciągnęła K.O.P.S.-owa fabuła i z przyjemnością czekam na nowe paski. Polecam ten komiks wszystkim miłośnikom parodii i humoru opartego na przerysowanych, stereotypowych wizerunkach. Jeśli jednak szukacie intelektualnej rozrywki, to nie komiks dla was.

Lekturę można rozpocząć tutaj.

Autorzy: Maciej Zaręba i Bogusław Zaręba

Język: polski

Typ: pasek / komedia

Status: w trakcie powstawania, regularnie dodawane nowe paski

Strona: przejrzysta

Nawigacja: pełna, plus archiwum

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *