Jedenastka Kłapząba – Eduard Bass

jedenastka-klapzabaNie tak wielką sztuką jest napisać książkę odwołującą się do teraźniejszych zdarzeń, zawarte w niej symbole czy motywy charakteryzują codzienność pisarza i czytelników. Zdecydowanie więcej wysiłku wymaga stworzenie powieści, która nie straci na aktualności nawet przez sto lat. Eduardowi Bassowi to się udało.

Dziewięćdziesiąt cztery lata temu światło dzienne ujrzała niewielka książeczka, traktująca, najogólniej rzecz ujmując, o sportowych sukcesach niezwykłej drużyny – braci Kłapząbów. Biedny rolnik z Bukwiczek Dolnych pod Dymowem wpadł na pomysł, by z jedenastki swoich synów zbudować zespół piłkarski. Ojciec poważnie podszedł do sprawy – szkolił dzieci, hartował je. Po latach ciężkiej pracy z chłopców biegających za piłką zrobił sportowców z krwi i kości. Już pierwsze mecze zapowiadały niesamowitą karierę Jedenastki Kłapząba.

Błyskawiczny awans do pierwszej ligi i mistrzostwo kraju otworzyły przed chłopcami drzwi do międzynarodowej kariery. Nie dość, że stali się główną atrakcją we własnej ojczyźnie, to niemały zachwyt wzbudzali także w całej Europie. Jedenastka z Bukwiczek mogła poszczycić się niewiarygodnymi osiągnięciami, m.in. zwycięstwami nad Barceloną czy Huddersfield Town. A rzecz jest o tyle niebywała, że piłkarze nie stracili jeszcze ani jednej bramki!

W „Jedenastce Kłapząba” dobro i zło ścierają się ze sobą m.in. na piłkarskim boisku. Bass zwrócił uwagę na to, jak sukcesy, a co za nimi idzie i korzyści (szczególnie materialne) oraz sława, potrafią zabić ducha sportu. Im wyższa klasa rozgrywek, tym więcej intryg, konszachtów itp. W pewnym momencie synowie Kłapząba tracą morale, wesoła atmosfera w zespole zanika, dumę z osiągnięć zastępuje rozczarowanie. I to przed finałem o mistrzostwo świata. Czy z takiego marazmu można się wydostać?

Bass napisał bajkę-przypowieść o marzeniach, które warto snuć. W przyjemny sposób pokazał, jak determinacja, wiara w swoje możliwości oraz wsparcie i współpraca prowadzą do osiągnięcia celu. Autor dyskretnie moralizuje, uwypuklając właściwe postawy życiowe. Duży nacisk kładzie na ciężką pracę i przyzwoitość, bez których sukces jest niemożliwy.

„Jedenastka Kłapząba” to pełna humoru, urocza opowieść dla dzieci (raczej starszych) i dorosłych. Zabawne zdarzenia, śmieszne dialogi i baśniowe epizody nadają tej powieści lekkość, sprawiają, że nauki Bassa są subtelnym dodatkiem. Zmiany narracji – wydarzenia okołoboiskowe poznajemy z relacji komentatorów – oraz niezwykłe (by nie rzec: dziwaczne) przygody rodziny Kłapząbów nie pozwolą nawet na chwilę nudy. A po lekturze pozostaje wrażenie tęsknoty za dobrymi przyjaciółmi, z którymi na niespełna dwustu stronach zdążymy się zżyć.

Kinga Młynarska

                Ocena: 4,5/5

  1. Tytuł: Jedenastka Kłapząba
  2. Autor: Eduard Bass
  3. Okładka: miękka
  4. Liczba stron: 194
  5. Data wydania: 2016
  6. Wydawnictwo: Stara Szkoła

About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *