Helena Trojańska XV-wiecznej Francji

Hickson_Oblubienica-z-Azincourt_mKobiety… To przez nie wybuchały wojny, mężczyźni tracili dla nich głowy – dosłownie i w przenośni! Wystarczy wspomnieć o najsłynniejszej z przyczyn konfliktu trojańskiego – pięknej Helenie. Niektóre źródła podają, że to była zła kobieta. Nie robiły na niej wrażenia okropności wojny ani ofiary, za które była odpowiedzialna. Odmienne stanowisko prezentowała inna piękność. Także stała się przedmiotem sporu, kartą przetargową w historii swojego kraju – Katarzyna de Valois. „Oblubienica z Azincourt” jednak współcierpiała z ofiarami i rodzinami dotkniętymi przez walki. Obie panie łączy sprowadzenie ich do roli marionetek, których sznurki plątały się w tumanach kurzu na polu bitwy czy wśród dworskich intryg. Były piękne i odważne, nie miały żadnego wpływu na swój los. Obie nazwano zdrajczyniami.

Wychowywana w rodzinie piekarza Guillaumette Dupain jako nastolatka zachodzi w ciążę. Nie jest to nic niezwykłego dla tej warstwy społecznej XV-wiecznej Francji. Poród okazuje się jednak wstępem do pochówku. Zrozpaczona po stracie dziecka Mette szybko trafia na dwór Karola Szalonego jako mamka dla jego dwunastego dziecka. Księżniczka Katarzyna, choć po wielu trudnościach, w końcu podbija serce swojej karmicielki. Los szybko rozdziela obie dziewczyny, choć w przyszłości pozwoli im jeszcze na wiele wspólnych chwil.

Za sprawą pomyślnych okoliczności kobiety spotykają się po latach. Mette opiekuje się nastoletnią Katarzyną. Księżniczka doskonale pamięta miłość i poświęcenie dawnej mamki. By wyrazić wdzięczność, mianuje ją swoją garderobianą. Niania kocha królewską córkę bardziej niż własne dzieci, a swoim życiowym celem uczyniła dozgonną ochronę swojej podopiecznej. Nie wszystko jednak leży w mocy piastunki.

O losach Katarzyny opowiada jej dama dworu in spe, Mette. Narratorka wywodząca się z ludu, prosta dziewczyna, sprawia, że opowieść jest naturalna i szczera. Takie też są jej opisy np. życia na dworze. Mette podziwia wystawność, buntuje się przeciw niesprawiedliwościom, żywiołowo reaguje na złe traktowanie królewskich dzieci. Jako służąca dużo widzi, dużo słyszy, zwłaszcza po powtórnym spotkaniu z Katarzyną. Stąd tak wiele miejsca poświęca zwyczajom, tajemnicom notabli, ich zakłamaniu, intrygom czy politycznym strategiom. Jeśli Mette czegoś nie wie, pojawia się kolejna postać z gminu przynosząca stosowne informacje. Każdy ma tu swoje miejsce, nie tylko na królewskim dworze, ale i w konstrukcji powieści. Brakuje jedynie wielkich emocji. Kobieta opowiada niekiedy o straszliwych czynach, które dotknęły Francję, Katarzynę czy ją samą, ale, niestety, robi to na takim samym poziomie, na jakim opisuje np. wygląd dwórki. Na szczęście, gdy narracja zaczyna już mocniej nużyć, do opowieści zostają wprowadzone listy księżniczki, wznoszące nieco świeżości.

Autorka przedstawia fakty historyczne, pokazuje relacje oraz współzależności między najmożniejszymi ówczesnego świata, zdradza strategie polityczne, ale przede wszystkim zawsze pamięta o człowieku. To ludzie są tu najważniejsi. Król czy psiarczyk, żołnierz czy mamka – każdy ma swoją historię, wszystkich łączą uczucia i pragnienia, które są głównym motorem ich działań.

Joanna Hickson „Oblubienicą…” zapoczątkowała cykl o Katarzynie Walezy. Warto mieć na uwadze tę serię, bo nawet jeśli pierwszy tom nie spełni wszystkich oczekiwań czytelnika, to z pewnością rozbudzi ciekawość. Pisarka potrafi zaskoczyć i zachwycić choćby konstrukcją powieści czy kreacją bohaterów. Miłośników powieści historycznych może wciągnąć bez reszty.

Kinga Młynarska

                Ocena: 4 / 5

  1. Tytuł: Oblubienica z Azincourt (The Agincourt Bride)
  2. Autor: Joanna Hickson
  3. Okładka: broszurowa ze skrzydłami
  4. Liczba stron: 556
  5. Data wydania: 2014
  6. Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *