Hannah Arendt – Margarethe von Trotta

hannah arendtFilm opowiadający przede wszystkim o niezłomności intelektualnej, niepoddającej się ciężkiemu (i agresywnemu) oporowi urażonego tłumu. Historia Hannah Arendt to historia uniwersalna i wciąż się powtarzająca – w wyniku niezrozumienia, powierzchownej interpretacji pod ostrze krytyki trafia jednostka, której jedyną ideą było dążenie do prawdy.

Hannah Arendt żyła w latach 1906 – 1975, była niemiecką filozof, jedną z najbardziej wpływowych myślicielek XX wieku. Mimo to pozostawała znacznie mniej znana niż np. Heidegger, z którym miała romans. Film przybliża jej biografię, skupiając się na okresie, w którym Arendt pracowała nad tekstem dla New York Timesa, w założeniu mającym opisać proces Adolfa Eichmanna, esesmana skazanego za zbrodnie wojenne, a który w rezultacie stał się punktem wyjścia dla stworzenia teorii o „banalności zła”. To właśnie ta publikacja wywołała burzę i zwróciła przeciwko Arendt tysiące głosów, zwłaszcza żydowskich…

hannaarendtsudomenica16ye8W roli głównej wystąpiła Barbara Sukowa, wspaniale kreując głębię charakterologiczną bohaterki. Tak jak z fotografii , tak i z filmu Hannah Arendt zostanie zapamiętana jako kobieta o przenikliwym spojrzeniu, łagodnym uśmiechu, z nieodłącznym papierosem w dłoni. Oraz z myślą nie ulegającą presji, wznoszącą się wysoko tak ponad ówczesne krzyki oburzonych, jak i dzisiejsze spory dotyczące kwestii „wybielania Niemców”.

Magdalena Karkiewicz
Ocena: 4,5/6

Reżyseria: Margarethe von Trotta
Tytuł oryginalny: Hannah Arendt
Premiera polska: 24 stycznia 2014
Produkcja: Francja, Kanada, Niemcy, Izrael
Występują: Barbara Sukowa, Axel Milberg, Janet McTeer, Julia Jentsch
Dystrybutor: Aurora Films

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *