Gliny z Gotham – recenzja komiksu „Gotham Central. Tom 3: W obłąkanym rytmie”

Trzeci tom „Gotham Central” utrzymuje się na równie wysokim poziomie co dwie poprzednie części. Komiks Rucki i Brubakera to świetna seria o policjantach, osadzona w świecie zdominowanym przez Batmana i jego przeciwników.

GothamCentral3

Główną bohaterką tego tomu jest detektyw Renee Montoya, która najpierw musi walczyć o swojego partnera, a potem stawić czoło przeszłości. Technik Jimmy Corrigan kradnie z miejsca zbrodni kulę i sprzedaje ją na aukcji. Pech chce, że jest to kula potrzebna, by oczyścić detektywa Crispusa Allena, partnera Montoyi, z zarzutu nieuzasadnionego użycia broni. Kobieta decyduje się odzyskać dowód na własną rękę. Montoya jest najtwardszą policjantką w Wydziale Poważnych Przestępstw, o czym świadczy nie tylko fakt, że nie boi się stanąć do walki na pięści z mężczyzną, lecz także jej uparte obstawanie przy swoim – detektyw od lat nie rozmawia z własnym ojcem, ponieważ ten nie akceptuje jej orientacji seksualnej.

skan1-600

Tak jak poprzednie ten tom nie jest wolny od wydarzeń, które fani uniwersum DC mogą postrzegać jako kontrowersyjne. Następca Jamesa Gordona, komisarz Akins, decyduje się zakończyć współpracę z Batmanem, po tym jak ten pozwolił umrzeć kilku policjantom. To bardzo symboliczny gest, mający pokazać podwładnym Akinsa, że są zdani wyłącznie na siebie. Batman może uważać się za jedynego obrońcę Gotham, ale przecież w pojedynkę nie zwalczy przestępczości w całym mieście. Dlatego trudno odmówić Akinsowi nie tyle odwagi, co przede wszystkim rozsądku. To on stawia siebie w opozycji do popularnego superbohatera i robi to z pełną świadomością konsekwencji tego działania.

skan2-600

Rucka i Brubaker umiejscawiają znanych, czasami bardzo stereotypowych bohaterów – na przykład sarkastycznego glinę czy geniusza zła w typie Hannibala Lectera – w nowych kontekstach, dzięki czemu seria nie traci na jakości i chociaż nie zaskakuje, jej lektura to prawdziwa przyjemność nie tylko dla miłośników kryminałów. W klimat po raz kolejny doskonale wpasowują się rysownicy –  dzięki bliskości wspólnym cechom ich stylistylów, komiks jest wizualnie bardzo spójny i czytelny.

Łukasz Muniowski

Tytuł oryginału: Gotham Central Book Three: On the Freak Beat
Scenariusz: Greg Rucka, Ed Brubaker
Rysunki: Michael Lark, Stefano Gaudiano, Jason Alexander
Przekład: Jacek Drewnowski
Rok wydania: 2017
Wydawca: Egmont

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *