Gdy pasjonują Cię książki…

1001 ksiazek ktore musisz przeczytacIle razy mieliśmy ochotę poczytać, ale nie mogliśmy się zdecydować, którą pozycję wybrać? Współczesny rynek wydawniczy proponuje tak wiele tytułów, że trudno podjąć decyzję. Często w takich sytuacjach sięgamy po rankingi lub kierujemy się opiniami innych ludzi. Coraz bardziej popularne stają się książkowe wersje katalogów lektur. Peter Boxall proponuje własną listę dzieł wartych poznania: „1001 książek, które musisz przeczytać”.

Utwór jest podzielony na cztery rozdziały: przed XIX wiekiem, XIX, XX i XXI wiek. Tytuły zostały uporządkowane chronologicznie, zgodnie z datami pierwszych wydań. Każda pozycja ma przypisanego autora wraz z datą i miejscem jego urodzenia oraz śmierci. Zamieszczono również informację dotyczącą pierwszej publikacji i język oryginału. Najważniejszą część stanowią jednak recenzje, które zostały napisane prostym i zwięzłym językiem. Co więcej, prawie przy każdym omawianym tekście dodano zdjęcie lub obrazek okładki oryginalnego wydania, portret autora lub charakterystyczny cytat. Szata graficzna oraz ułożenie poszczególnych elementów sprawia, że czyta się wygodnie i przyjemnie.

Aby czytelnik mógł szybko znaleźć interesującą go lekturę, na początku książki został umieszczony alfabetyczny indeks tytułów, a na końcu wykaz pisarzy wraz z ich dziełami oraz spis książek uhonorowanych ważnymi nagrodami. Dzięki temu każdy bez problemu sprawdzi, czy znajdzie szukaną przez siebie pozycję. Ponadto prędko zapozna się z propozycjami autora. Jedynym mankamentem wynikającym z samego założenia utworu jest jego objętość – lekturę trudno się czyta z uwagi na 960 stron.

Czytelnik może odnaleźć tutaj przeróżne tytuły: zaczynając od „Baśni z tysiąca i jednej nocy” opublikowanej po raz pierwszy ok. 850 roku, a kończąc na współczesnych powieściach. Boxall proponuje często nowe spojrzenie na klasyków oraz krytyczne omówienie kontrowersyjnych książek, które ukazały się niedawno i stały się przedmiotem zagorzałej dyskusji. Co więcej, chce wywołać refleksję na temat czytelnictwa oraz tego, czy kanon wartościowych tekstów zawsze wywodzi się z narodowego kontekstu. Anglik przedstawia między innymi „Stracone złudzenia” Balzaka, „Pożegnanie z Afryką” Blixen, „Dziwne przypadki Jane Eyre” Brönte, „Jądro ciemności” Conrada, „Olivera Twista” Dickensa oraz „Lśnienie” Kinga. Nie ogranicza się w wyborze – dobiera utwory o różnej tematyce i pochodzące z wielu krajów.

„1001 książek” pozwala na zapoznanie się z najważniejszymi dziełami literackimi na przestrzeni wieków, wybranie interesującego nas tytułu i dowiedzenie się, jaką miały historię nasze ulubione książki. Dodatkowo osoby zafascynowane ogólnie literaturą zastanowią się nad sensem takiej pozycji, doborem poszczególnych tekstów oraz nad istnieniem literatury międzynarodowej.

Kamila Zielińska
Ocena: 5/5

Tytuł: 1001 książek, które musisz przeczytać
Autor: praca zbiorowa, red. Peter Boxall
Liczba stron: 960
Wydawnictwo: Elipsa

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *