Filmidła. Gawędy o filmach – Agnieszka Osiecka

Filmidla Agnieszka OsieckaWydawnictwo Prószyński oddaje w nasze ręce bardzo ciekawą rzecz. Ciekawą, to mało powiedziane. Coś się jeszcze w trakcie lektury recenzji Osieckiej na usta ciśnie i jak nie jest to okrzyk nabożnego zdziwienia, to pomruk uznania, jak nie uśmieszek podzielający kpiarski humor autorki, to pisk zazdrości. Kto nie czytał, ten trąba, a kto przeczytał, to jeszcze większa, bo teksty Osieckiej mogą wprawiać nie tylko w zachwyt, lecz także w kompleksy. Niejeden bowiem chciałby czynić literackie cuda,  ale nie każdy, jak ona, potrafi ubrać je w parę słów mniej.

Zderzenie z Osiecką-recenzentką jest piorunujące już od samego początku lektury. Oto lapidarność pokonała krytyczne wywody i intelektualne tyrady. Kilka akapitów pełnych finezji oraz koloru i od razu czujemy klimat filmów, o których pisze poetka. Recenzji krótszych i dłuższych, a także esejów mamy tu w sumie około dwustu, a zostały napisane przez Osiecką w latach 50. na styku poważnego zainteresowania materią filmu i jej pączkującego talentu pisarskiego.

Teksty krytyczne Osieckiej w oszczędnych formach słownych łączą wnikliwą obserwację obrazu i jego trafne ujęcie. Poetka nie analizuje filmów warsztatowo, nie prowadzi akademickiego monologu. Styl Osieckiej odznacza się przede wszystkim prostotą, głęboką obserwacją tego, co w filmie najistotniejsze, wyciąganiem błyskotliwych puent, dowcipem i odwagą. Wyczucie w czytaniu obrazów prowadzi do wydobycia samej esencji opisywanego dzieła. W przedstawionych w zbiorze dwóch setkach tekstów widać, jak Osiecka wypracowuje sobie metodę pisania i konsekwentnie się jej trzyma, co nie przeszkadza oczywiście w uznaniu, że każda z recenzji jest dziełkiem oryginalnym i nietuzinkowym.

Żeby było przyjemniej, przy niemal wszystkich recenzjach wydawca zdecydował się umieścić ilustracje grafików tworzących w złotym wieku polskiego plakatu. Barwne ilustracje mistrzów zestawione z genialnymi komentarzami Osieckiej wspólnie grzeszą estetyczną atrakcyjnością i elegancją przekazu. Takie piękne wydanie na pewno dobrze prezentowałoby się na półce, gdyby nie to, że antologię czytać można na okrągło i wszędzie. Na ławce, w tramwaju, przy biurku, w kawiarni, na zajęciach… No właśnie, dla początkujących recenzentów to lektura obowiązkowa, kanoniczna, wręcz sztandarowa. I dla tych niepoczątkujących również.

Ewa Jezierska
Ocena: 5/5

Tytuł: Filmidła. Gawędy o filmach
Autor: Agnieszka Osiecka
Okładka: twarda
Liczba stron: 216
Data wydania: 2013
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *