Esej konkursowy – Ewa Nastula

W jakich momentach życia kolory mają dla Ciebie znaczenie? Kiedy o nich myślisz i co wtedy dla Ciebie oznaczają?

Barwy, kolory, odcienie – jakkolwiek by je nie nazywać – mają ogromny wpływ na życie człowieka. Jak się okazuje, już w czasach prehistorycznych były wykorzystywane w terapii, obecnie zaś korzystają z ich odpowiedniego dopasowania chociażby architekci czy projektanci mody. Urządzając swoje mieszkanie, zadbałam również o estetykę w postaci dobrania odpowiednich kolorów. Przeważają barwy pogodne, rozjaśniające pomieszczenie, dzięki którym czuję się komfortowo w swoich czterech ścianach.

Dla mnie kolory oznaczają także emocje – poprzez ich obserwację mogę poznawać świat, poprzez ich doświadczenie mogę wyrazić swoje emocje, poprzez poznawanie sfery estetycznej i emocjonalnej widzę zmieniające się barwy w przyrodzie, dzięki którym świat staje się piękniejszy, kolorowy. Pomimo tego, że na obecnym etapie życiowym widzę świat przez różowe okulary, nie wyobrażam sobie świata bez całej palety barw, bez ich różnorodności, bez poznawania ich piękna. To cudowne uczucie móc dostrzec kolorowy świat w ziarenku piasku i cieszyć się tym.

Kolory wyrażają także cechy mojej osobowości oraz nastroju, w którym się znajduję w danej chwili. Codziennie rano, przed wyjściem do pracy, starannie dobieram garderobę, również pod względem kolorystycznym. Kolor bluzki, spodni, spódniczki, rajstop, torebki – na wszystkie detale zwracam szczególną uwagę, by w ciągu dnia poświęcić się innym czynnościom, a nie skupiać się na nieodpowiednio dobranej barwie.

Nasz organizm podświadomie reaguje na kolorystyczne sygnały. Możemy odczuwać dyskomfort, nie wiedząc nawet o tym, że źródłem jest oddziaływanie barwy, która nie jest dla nas odpowiednia. Barwy posiadają swój język, komunikują tak ciekawe i ważne rzeczy. Niejednokrotnie doświadczyłam sytuacji, w której dzięki przypomnieniu sobie koloru, potrafiłam odtworzyć sytuację, w której się znalazłam. Mój zmysł wzroku i zapamiętanie barwy pozwoliły mi dotrzeć do pamięci długotrwałej i ze szczegółami powrócić do wydarzenia z przeszłości.

Kolory są głosem naszej duszy i umysłu, symbolizują uczucia i emocje. Nie bez znaczenia jest fakt, że coraz więcej się mówi o ich znaczeniu w kontekście symbolicznym, jako mowa kolorów, jako wyrażanie pewnych prawd o nas samych, jako oddziaływanie na nasze samopoczucie itd. Nie wyobrażam sobie życia bez kolorów i ich różnorodności. Wspaniałe to uczucie, móc budzić się rano i degustować piękno otaczającego mnie świata.

Ewa Nastula

komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *