Elyria. Polowanie na czarownice – Brigitte Melzer

Magia jest ważnym elementem powieści fantastycznych, których bohaterami często są wiedźmy, czarownicy czy czarnoksiężnicy. W wielu książkach tworzą oni organizacje, skupiające członków magicznego świata i kontrolujące ich edukację oraz postępowanie. Nierzadko takie loże lub szkoły mają ogromny wpływ na świat przedstawiony; czarownicy są doradcami władców, skarbnicą wiedzy, a czasami wręcz sami zasiadają na tronie. Rzadko jednak zdarza się, żeby osoby potrafiące korzystać z magii były wykluczane ze społeczeństwa, a używanie zaklęć – karane śmiercią. Na to interesujące zerwanie ze stereotypem potężnego i szanowanego maga możemy trafić w „Elyrii. Polowaniu na czarownice” autorstwa Brigitte Melzer.

Główną bohaterką powieści jest Elyria, wkraczająca w dorosłość córka przywódcy trupy aktorskiej, która w wyniku nieszczęśliwego zbiegu okoliczności zostaje uznana za złodziejkę i zamknięta w więzieniu. Tam styka się z okrutnym, budzącym grozę Łowcą Czarownic, usiłującym wymusić na niej przyznanie się do popełnienia przestępstwa. Przez przypadek poznaje też Ardana, kapitana Królewskich Wilków oraz Creana, członka Bractwa zwalczającego czarownice, który nieoczekiwanie pomaga dziewczynie. Elyrii udaje się uciec z więzienia, ale nie jest to koniec jej problemów. Niespodziewanie odkrywa, że ma olbrzymią magiczną moc, którą nie umie się posługiwać. A zapanowanie nad nią staje się z dnia na dzień trudniejsze …

Ogromną zaletę książki stanowi wiarygodne ukazanie przez autorkę rozterek dorastającej nastolatki, przerażonej mocą, nad którą nie ma kontroli. Chociaż Elyria jest czasami odważna do granic braku rozsądku, czuje się też zagubiona w zupełnie nowej dla siebie sytuacji, stara się odzyskać kontrolę nad swoim życiem i chronić swoich bliskich. Podejmuje lepsze i gorsze decyzje, zachowując się przy tym tak, jak zachowałoby się wiele innych dziewczyn w jej wieku, dzięki czemu czytelniczki łatwo mogą się z nią identyfikować. Kolejnym plusem jest świat przedstawiony w powieści. Intryguje on nawiązaniami do wierzeń celtyckich, a także nietypową walką dobra ze złem, w której nie tylko zła, ale także i dobra – obdarzonego w równym stopniu możliwością tworzenia oraz niszczenia – boją się niemal wszyscy. Do kupna „Elyrii” zachęca również prosty, łatwy w odbiorze język, jakim została napisana powieść oraz trzymająca w napięciu akcja.

Niestety, Brigitte Melzer nie uniknęła pewnych schematów fabularnych, charakterystycznych dla powieści fantastycznych, w których główny bohater dysponuje potężną mocą. Wokół Elyrii, niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, zaczynają gromadzić się sojusznicy, pomagający jej wyjść cało z najgorszych nawet tarapatów. Pojawia się też dość sztampowy wątek romantyczny; uczucie błyskawicznie rodzi się pomiędzy młodą czarownicą i sporo od niej starszym mężczyzną, mimo że znają się zaledwie kilka dni.

Podsumowując, główną zaletą książki jest interesująco skonstruowany świat przedstawiony oraz wciągająca fabuła, w której jednak pojawiają się nieco naciągane wątki. Jednak z czystym sercem polecam ją każdemu, kto szukają miłej i niezbyt ambitnej lektury na jesienne wieczory, gdyż pod tym względem stanowi bardzo dobry wybór.

 

Dagmara Przymus
Ocena: 4/5

Tytuł: Elyria. Polowanie na czarownice

Autor: Brigitte Melzer

Liczba stron: 320

Data wydania: 2012

Wydawnictwo: Świat Książki

About the author
Dagmara Przymus
obecnie ze wszystkich sił stara się ukończyć swoje wymarzone liceum i przyzwoicie zdać maturę, żeby w odległej przyszłości móc zostać dumną studentką farmacji. W międzyczasie pochłania hurtowo książki (głównie fantastykę) oraz seriale, a także okazyjnie pisze i tłumaczy opowiadania fanowskie. Wielbicielka Wielkiej Brytanii oraz prawie wszystkiego, co z nią związane (aczkolwiek przyznaje, że jedzenie tam mają okropne).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *