Długo i szczęśliwie – Susan May Warren

Dlugo i szczesliwieDługo i szczęśliwie. Standardowe zakończenie każdej bajki czy typowej komedii romantycznej. Można powiedzieć, że jest to również marzenie wszystkich ludzi, ponieważ chyba nie ma osoby, która nie chciałaby żyć długo i szczęśliwie ze swoją drugą połówką lub nawet bez niej. Długo i szczęśliwie to także tytuł debiutu literackiego Susan May Warren i pierwszej jej powieści wydanej w Polsce. Z obwoluty dowiadujemy się, że została okrzyknięta książką roku przez American Fiction Christian Writers. Zdobyła też nagrody Christy oraz Inspirational Reader’s Choice. To wszystko wywołuje rozmyślania na temat sekretu tej powieści.

„Długo i szczęśliwie” opowiada o losach Mony Reynolds, która doskonale wie, za kogo chciałaby wyjść za mąż. Problem polega na tym, że taki mężczyzna tak naprawdę nie istnieje… Nie martwi się tym jednak, gdyż najważniejszym dla niej celem jest wybudowanie księgarni w miasteczku Deep Haven. Z pomocą przyjaciółki Lizy stopniowo przemienia urokliwy, dziewiętnastowieczny dom w Księgarnię i Kawiarnię u Progu Nieba. A to nie jest proste, ponieważ budynek praktycznie się rozpada. Na szczęście Mona poznaje Joego Michaelsa – przystojnego, tajemniczego pana złota rączka – który postanawia jej pomóc. Pod wpływem serii niespodziewanych wypadków między Moną a mężczyzną zaczyna kiełkować się wpierw nić przyjaźni, a potem miłości. Kobieta odkrywa jednak, że Joe skrywa pewne tajemnice, które mogą przekreślić wszystko. Czy pomimo tego powieść skończy się tytułowym „długo i szczęśliwie”?

Powieść Warren to przede wszystkim romans, jednakże porusza pewne ważne myśli, które sprawiają, że nie jest to zwykła opowieść o miłości. Czytelnik już na samym początku przekonuje się o złożoności fabuły. Przesłanie dotyczy zdrady, przebaczenia, wiary oraz zaufania. Autorka przekonująco kreśli historię życia Mony i Joego. Ci bohaterowie są nie tylko papierowymi wytworami, stają się również ludźmi z krwi i kości, którzy mają zarówno zalety, jak i wady. Niestety, nie można tego powiedzieć o innych osobach w książce – przypominają bowiem postacie z kreskówek o czarno-białych charakterach. A co za tym idzie, treść jest dość przewidywalna. Odbiorca może z łatwością przewidzieć pewne wydarzenia i przede wszystkim zakończenie, choć Warren niejednokrotnie potrafi zaskoczyć. Z tego powodu nie ma jej się za złe powyższych niedociągnięć.

Dużymi zaletami utworu są również barwne opisy i sympatyczny sposób narracji. „Długo i szczęśliwie” z przyjemnością czyta się do poduszki lub na ławce w parku, gdzie wokół rozbrzmiewa śpiew ptaków. Delikatny wiaterek przewraca kolejne strony, a czytelnik czuje się, jakby był w tym małym miasteczku nad brzegiem jeziora.

To ciepła, pełna nadziei historia o miłości i zaufaniu, w której wszelkie marzenia naprawdę się spełniają. Autorka stworzyła z „Długo i szczęśliwie” powieść również o wierze i potędze Boga. Można wysnuć zastrzeżenie, że czasem w niej jest więcej religii niż miłości. Jednakże dzięki temu ta powieść ze zwykłego romansu przekształca się w dojrzalsze i ambitniejsze dzieło, mogące niejednemu czytelnikowi otworzyć oczy na pewne sprawy, o których w ciągu swojego życia zapomniał.

Kamila Zielińska
Ocena: 4/5

Tytuł: Długo i szczęśliwie
Autor: Susan May Warren
Tytuł oryginału: Deep Haven #1 Happily Ever After
Przekład: Anna Pochłódka-Wątorek
Liczba stron: 348
Oprawa: miękka + skrzydełka
Wydawnictwo: Replika

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *