Córa płomieni – Iny Lorenz

Cora plomieniPrzez setki lat Irlandia była krainą na krańcu świata, którą rządzili liczni tzw. „Mali królowie”, toczący ze sobą walki o władze. Na domiar złego do brzegów wyspy przybyli wikingowie. Dopiero w początkach XI wieku zostali pokonani przez Briana Śmiałego. Niestety władca stracił życie w walce, a jego następcom nie udało się odzyskać władzy. Początek zwierzchnictwa Anglii nad Irlandią sięga XII wieku, kiedy to Henryk II zajął dwie trzecie zielonej wyspy.  Wraz z upływem kolejnych lat angielskie wpływy wciąż się powiększały. Gdy Henryk VIII założył kościół anglikański, siłą likwidował klasztory także w Irlandii. Ludność nie chciała zrezygnować z wiary katolickiej, co stało się zarzewiem konfliktu i doprowadziło do licznych powstań przeciwko królowi a później także jego córce Elżbiecie I.

„Córa płomieni” autorstwa Iny Lorentz opowiada o XVI–wiecznej Irlandii, w której od lat trwają walki o wyzwolenie spod angielskiego jarzma. Przywódcą największej rebelii tamtych czasów jest Aodh Mór O’Neill, nękający Anglików wojną partyzancką. W powstaniu bierze udział kilka zjednoczonych klanów, w tym także O’Corra, wygnańcy, którym po siedemnastu latach udało się wrócić do rodzinnego Ulsteru. Przywódca klanu sprowadza na pomoc niemieckich rycerzy. Sytuacja w kraju jest niepewna a zawarty pokój bardzo kruchy. Jednak rebelianci zamierzają walczyć do ostatniej kropli krwi. „Córa płomieni” to przede wszystkim historia heroicznej walki o wolność. Członkowie klanu O’Corra bardziej cenią sobie niepodległość Irlandii niż własne życie. Dlatego mimo liczebnej mniejszości decydują się na walkę z kacerstwem. Ich patriotyczne postawy godne są naśladowania. Zupełnie inaczej przedstawieni zostają przybyli na wyspę niemieccy żołnierze. Większość z nich liczyła bowiem na zdobycie sławy i bogactwa.

Książka dostarcza nam wiedzy na temat irlandzkiej kultury. Wnikliwa charakterystyka ówczesnych czasów, a także liczne sceny batalistyczne pozwalają lepiej wyobrazić sobie opisywane wydarzenia, dzięki czemu możemy wczuć się w sytuację postaci przedstawionych w powieści. Typowy dla Iny Lorentz dosadny język pozwala odzwierciedlić powstańcze realia. Nie brak tu także zawiłych intryg, trudnych życiowych wyborów, zdrad i romansów.

Tych, którzy spodziewali się opisu zielonej wyspy, zapewne zdziwi przedstawienie przyrody. W ówczesnych czasach Irlandia była bowiem obszarem niesprzyjającym osadnictwu. Większą jej część zajmowały gęste lasy z licznymi bagnami, w których nie jeden śmiałek stracił życie. Uwagę czytelników na pewno przykuje ciekawa szata graficzna, natomiast wprowadzenie i zarys historyczny sprawią, że książka będzie zrozumiała nie tylko dla historyków. Bez dwóch zdań, to kolejna pozycja Iny Lorentz, która warta jest polecenia nawet wybrednym czytelnikom.

Karolina Serwach
Ocena: 4/5

Tytuł: Córa płomieni
Autor: Lorentz Iny
Liczba stron: 568
Oprawa: broszurowa ze skrzydełkami
Wydawnictwo: Sonia Draga

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *