PATRONAT SZUFLADY: Clara Sánchez – Co kryje twoje imię?

Publikacja wydana w ponad 20 krajach świata! Polska premiera: 6.11.2014 w wydawnictwie Bellona!

Co kryje Twoje imięBohaterami tej sensacyjnej powieści są dwie niezwykłe postaci: spodziewająca się dziecka Sandra oraz mocno starszy Julián. Sandra zamieszkuje w nadmorskiej miejscowości w domku należącym do siostry. Julián przybył niedawno z Argentyny na wezwanie swojego starego przyjaciela, Salvy, jak on sam, byłego więźnia obozu zagłady w Mauthausen. Narracja jest prowadzona naprzemiennie przez Juliána i Sandrę: każde z nich opisuje wydarzenia, własne przeżycia, opinie i uczucia. Dzięki temu widzimy, jak zmienia się Sandra. Poznajemy też zatajane przez Juliána fakty, czujemy coraz mroczniejszą i pełną napięcia atmosferę powieści, historię grozy bez elementów nadprzyrodzonych, gdzie czyhające zło jest coraz groźniejsze. A złem tym są też odsłaniane fakty o ukrywających się zbrodniarzach nazistowskich prowadzących dostatnie życie w najpiękniejszych regionach Hiszpanii dzięki majątkom zrabowanym w podbitej Europie.

Postaci większości starych nazistów, którzy pojawiają się w tej powieści, zostały zainspirowane prawdziwymi osobami. Po II wojnie światowej ludzie ci znaleźli schronienie pod ciepłym i spokojnym niebem Hiszpanii, gdzie mieszkali przez nikogo nie niepokojeni, aż do bardzo późnego wieku. Mało kto z ich sąsiadów wiedział lub domyślał się, kim byli w przeszłości, zresztą mało kogo to obchodziło.
Niejeden z nich uczynił wiele dobrego dla lokalnych społeczności.

Ale powieściowa postać Ariberta Heima jest prawdziwa. Był on w Mauthausen złowrogim Doktorem Śmiercią. Inne jego przezwisko to Rzeźnik z Mauthausen. A w Hiszpanii był takim miłym i uczynnym człowiekiem….

Clara Sánchez (urodzona w 1955 roku w Guadalajarze), z wykształcenia filolog, jest pisarką i wykładowczynią literatury hiszpańskiej. Jej powieści cieszą się uznaniem krytyków i czytelników na Półwyspie Iberyjskim i w innych krajach świata. Zdobyła liczne nagrody, w tym najbardziej prestiżową, Premio Planeta w 2013 r. za powieść El cielo ha vuelto. Jej książka Skradziona (Entra en mi vida) ukazała się w 2014 roku w Polsce i była na listach bestsellerów przez wiele miesięcy. Powieść Co kryje twoje imię? (Lo que esconde tu nombre) również jest laureatką dwóch nagród: Premio Nadal 2010 (najstarszej nagrody literackiej w Hiszpanii) oraz Premio Mandarache 2013. W swoich powieściach Clara Sánchez porusza kwestie uniwersalne, problemy ważne dla każdego człowieka, sprawy miłości, przyjaźni i wzajemnych odniesień międzyludzkich.

Co_kryje_twoje_imie_patr

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *