Cisza – Małgorzata Wojcik, Rafał Żak

1Cisza należy do rzeczy, na które zwracamy uwagę, dopiero gdy ich zabraknie. W ciągu dnia, kiedy mamy coś do zrobienia, a ktoś obok właśnie rozmawia przez telefon, albo w nocy, kiedy chcemy spać, a sąsiedzi właśnie zaczynają koncert przyśpiewek ludowych, oddalibyśmy wiele za ciszę. Książka małżeństwa Wojcik-Żak jest (bardzo udaną) próbą jej docenienia.

Motywem przewodnim „Ciszy” jest utwór muzyczny na dowolną liczbę instrumentów, w którym nic się nie dzieje. Skomponowany przez Johna Cage’a, stał się jego najsłynniejszym dziełem, co z jednej strony nie świadczy dobrze o talencie kompozytora, a z drugiej stanowi interesujący paradoks, nad którym zastanawiają się autorzy. Bo jak to możliwe, że tak mało rozmawiamy o ciszy? Dobry przykład wspomnianego paradoksu stanowi praca i wszechobecna open space, w której jesteśmy zmuszeni siedzieć od ośmiu do nawet dwunastu godzin dziennie, a zamiast pozwolić nam spokojnie wrócić do domu, pracodawca wciska pakiety mindfulness, kursy jogi czy medytacji, abyśmy mogli się wyciszyć. Gdyby warunki pracy były inne, cichsze, nic z tego nie byłoby potrzebne współczesnym pracownikom. Ale czas w pracy to czas pracy, niech dbają o siebie po godzinach.

Cisza” jest książką niebywale pomysłową. Krótkie rozdziały, najczęściej na stronę, to celowy zabieg autorów, by zapewnić czytelnikom chwilę wyciszenia, co we współczesnym świecie i tak stanowi spory luksus. Zamiast siedzieć nad książką określoną ilość czasu i śledzić kolejne wątki, w razie potrzeby mogą otworzyć „Ciszę” w dowolnym miejscu i zastanowić się nad znaczeniem milczenia. Połóżcie książkę na stoliku do kawy, a gwarantuję, że goście zaczną ją kartkować i ewentualnie zatopią się w podanych przez autorów w bardzo przystępny sposób ciekawostkach. Nie chcę nikomu odbierać przyjemności eksplorowania poruszanych w „Ciszy” zagadnień, dlatego też pozwolę sobie tutaj zakończyć recenzję. Chociaż sama lektura książki jako całości będzie krótka, warto ją mieć, wracać do niej, rozmawiać na jej temat, a czasem po prostu pokazywać sobie fragmenty warte przeczytania. Oczywiście w ciszy.

Tytuł: Cisza

Autorzy: Małgorzata Wojcik, Rafał Żak

Liczba stron: 205

Rok wydania: 2018

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *