Cicha Ręka. Dziesięć elegii – Ivan Štrpka

Arlou -Prom przez kana³ La Manche.inddIvan Štrpka nominowany został do I edycji Nagrody Europejskiego Poety Wolności jako reprezentant Słowacji.

„Cicha Ręka. Dziesięć elegii” to próba wniknięcia w głąb człowieka, dotarcia do jego duszy i przewartościowania jej. Poeta szuka różnych dróg, którymi do tego wnętrza można się dostać. Podobnie jak B. Lillpers apeluje: „przekraczajmy siebie”.

Wiersze słowackiego artysty są niezwykle różnorodne pod względem gatunku i tematów. To poematy-opowieści, w których wiele się dzieje (zdarzenia), ale jednak więcej się w nich rozważa, analizuje (refleksje), choć zdaje się, że „Cicha Ręka” to przede wszystkim poezja pytań.

Štrpka jest twórcą, który nie lubi być ograniczany, choćby formalnie. Jego podmiot opowiada więc rozmaitymi sposobami o wielu rzeczach, czasem trochę na zasadzie swoistego strumienia świadomości.

Jakiś niejasny znak. Rozmowa z innego pokoju. Odległe

pokrewieństwa rozchwianych map

kreślących się wśród kołysania nocy

razem z cieniami drzew na ścianie.

Sugestia podróży. Zawrotny poryw

nieznanej pielgrzymki owoców

wśród szumiących gałęzi. I ten upadek!

(fragm. „Trzecia elegia. Kod”)

Poeta chętnie wnika w filozofię, mitologię, najbardziej bodaj fascynuje go kwestia czasu:

Czy należymy do chwili? Chcielibyśmy,

oczywiście, spotykać się realnie

(z tym, co) nas fascynuje (wewnątrz

dawno upadłego imperium o nazwie) Teraźniejszość.

(fragm. „Motyw. Czwarta elegia”)

W tych dziesięciu elegiach zwraca się baczną uwagę na człowieka w ogóle, jego relację z innymi ludźmi, z naturą, rzeczywistością czy prawdami uniwersalnymi. Ważnym elementem charakteryzującym tę lirykę stało się zespolenie tego, co subtelne, ulotne i w pewien sposób magiczne z tym, co codzienne, pospolite, brzydkie, ludzkie.

Fanom twórczości Rilkego czy T.S. Eliota polecam i gwarantuję taką samą przyjemność z odbioru tomu Štrpki, co i jego wielkich mistrzów.

Kinga Młynarska

               

  1. Tytuł: „Cicha Ręka. Dziesięć elegii.”
  2. Autor: Ivan Štrpka
  3. Okładka: twarda
  4. Liczba stron: 60
  5. Data wydania: 2009
  6. Wydawnictwo: słowo / obraz terytoria http://terytoria.com.pl/ksiegarnia,tytuly,555.html
About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *