Chce się żyć – Maciej Pieprzyca

chce-sie-zyc-maciej-pieprzyca-2013-09-05-001-662x950„Chce się żyć”, głośny film Macieja Pieprzycy, zdobywca tegorocznych Srebrnych Lwów, to opowieść o chłopcu dotkniętym porażeniem mózgowym. To także szeroki obraz osób niepełnosprawnych funkcjonujących w polskim społeczeństwie, zmiany mentalnej, zachodzącej na przestrzeni dwudziestu lat – od wykluczenia w peerelowskiej rzeczywistości do nowoczesnych rozwiązań medycznych.

Już jako dziecko Mateusz (Dawid Ogrodnik) zdiagnozowany został przez lekarzy jako upośledzony umysłowo. Określenie „roślina” przylgnęło do niego i towarzyszyło mu przez całe życie. Dotknięty paraliżem, nie był w stanie z nikim się porozumieć. Historię Mateusza poznajemy z jego perspektywy, o czym stanowią narratorski komentarz głównego bohatera, przestrzeń ukazywana jego oczami czy oddzielające kolejne rozdziały filmu graficzne komunikaty alfabetu Blissa.

W filmie oprócz heroicznego zmagania się z przeciwnościami losu, Maciej Pieprzyca ukazuje przemianę świadomościową społeczeństwa, podyktowaną rozwojem medycyny i psychologii. Zdobycze nowoczesnej medycyny umożliwiły komunikację z osobami, które wcześniej uważano za „rośliny”. Od tej pory Mateusz może porozumiewać się ze społeczeństwem, a jego życie ulega zmianie. Wreszcie traktuje się go „na serio”. Widzimy olbrzymi kontrast pomiędzy początkową sytuacją Mateusza, który choć wychowywany przez kochających rodziców, nie może się z nimi w pełni porozumieć, tak jak robi to jego rodzeństwo, a końcowymi kadrami, gdzie głównego bohatera otaczają ludzie rozumiejący jego potrzeby.

Długi proces przygotowań do filmu zaowocował dopracowanymi, wiarygodnymi rolami, zwłaszcza jeśli chodzi o Dawida Ogrodnika i Kamila Tkacza, grający głównego bohatera (Tkacz jako młody Mateusz). Talent i zaangażowanie Dawida Ogrodnika można już było zauważyć w spektaklu Teatru Rozmaitości „Nietoperz” (2012 r.), gdzie wcielił się w identyczną rolę. Dla Kamila Tkacza (rocznik 2001) wyzwaniem stanowiło nie tylko wejście w rolę sparaliżowanego chłopca, ale też upodobnienie swojej gry aktorskiej do gry Ogrodnika. Kreacja porównywana do tej z „Co gryzie Gilberta Grape’a”. No i słusznie.

„Chce się żyć” to film ważny, pokazujący życie osób niepełnosprawnych z ich perspektywy, do tego ładnie nakręcony z doborową obsadą, tragiczny z założenia, ale nie pozbawiony poczucia humoru – aż chce się oglądać.

Ewa Jezierska
Ocena: 4/6

Reżyseria: Maciej Pieprzyca
Tytuł oryginalny: Chce się żyć
Premiera polska: 11 października 2013
Produkcja: Polska
Występują: Dawid Ogrodnik, Kamil Tkacz, Dorota Kolak, Helena Sujecka, Arkadiusz Jakubik, Anna Nehrebecka, Katarzyna Zawadzka, Anna Karczmarczyk, Mikołaj Roznerski, Agnieszka Kotlarska, Janusz Chabior, Gabriela Muskała
Dystrybutor: Kino Świat

About the author
Ewa Jezierska
studentka kulturoznawstwa. Pasjonatka polskiej fantasy. Aktualnie mieszka w Warszawie, blisko nadwiślańskiej plaży, gdzie spędza swój czas wolny. Współpracuje z Księgarnią Warszawa oraz kolektywem fotograficznym Gęsia Skórka. Okazjonalna graczka Warcrafta i miłośniczka scrabbli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *