Camille Claudel, 1915 – Bruno Dumont

camille claudel 1915Camille Claudel to dwudziestowieczna utalentowana artystka pozostająca w cieniu swojego kochanka – Augusta Rodina. Film opowiada o jednym roku (tytułowy 1915) spośród wielu lat spędzonych w zakładzie zamkniętym w niewielkim francuskim miasteczku.

Film Bruno Dumonta stawia widzowi duże wymagania. W zasadzie fabułę filmu streścić można w jednym zdaniu: cierpienia udręczonej życiem kobiety, przebywającej w izolacji od otoczenia i bliskich. Dlatego też wielkie ukłony należą się odtwórczyni głównej roli – Juliette Binoche. Większość filmu ogrywana jest na zbliżeniach i długich monologach. Widz dowiaduje się tylko cząstkowych informacji o wcześniejszych losach kobiety z rozmów bohaterów oraz napisów początkowych. Wszystko, co najistotniejsze jest pozawerbalne.

Najważniejszą kwestią stają się odczucia i emocje bohaterki oraz jej stan psychiczny. Film prowokuje do przemyśleń na temat granic szaleństwa – co rzeczywiście decyduje o potrzebie izolacji drugiego człowieka od otoczenia i jak taka zmiana może być postrzegana przez samego chorego. Bohaterka wciąż miota się między radością a smutkiem i podejrzliwością. Cierpienie pokazane jest w sposób zmysłowy. Choć w zasadzie większość słów, które zostają wypowiedziane, dotyczy cierpienia, to uwaga widza skupia się raczej na tym, co widoczne. Oglądający poszukuje odpowiedzi na nurtujące go od początku filmu pytanie – na ile diagnoza postawiona Camilli Claudel była słuszna. Odpowiedzi jednoznacznej nie ma, choć cały czas pozostajemy blisko bohaterki i obserwujemy jej zachowania – także na tle innych pacjentów zakładu.

„Cammile Claudel 1915” jest obrazem wymagającym, ale dającym pewną satysfakcję widzowi. Nie jest ani oskarżeniem skierowanym do lekarzy i bliskich artystki, ani nie stawia diagnozy bohaterce. Jego siłą jest pokazanie skrajności i intensywności doznawanych emocji oraz zwrócenie uwagi na cielesność cierpienia.

Katarzyna Bałdyga
Ocena: 5/6

Reżyseria: Bruno Dumont
Tytuł oryginalny: Camille Claudel, 1915
Premiera światowa: 12 lutego 2013
Produkcja: Francja
Występują: Juliette Binoche, Jean-Luc Vincent, Emmanuel Kauffman, Marion Keller, Robert Leroy, Armelle Leroy-Rolland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *