Bella i Sebastian – Nicolas Vanier

Bella i Sebastian Nicolas VanierPowieść Erica Knighta pt. „Lassie, wróć!” była pierwszym utworem, który samodzielnie przeczytałam, a następnie kupiłam za oszczędzone w wieku dziecięcym pieniądze. Wywołała we mnie całą gamę emocji. Do końca życia będzie zajmowała szczególne miejsce w moim sercu i wiem, że będę do niej wciąż wracać. Dotąd nie sądziłam, że napotkam jeszcze na swojej drodze opowieść zdolną wywołać podobne uczucia, co historia przyjaźni Joego i Lassie. Tutaj czekała na mnie niespodzianka. Całkiem przypadkowo książka Nicolasa Vaniera również opowiada o podobnej relacji między chłopcem i psem.

„Bella i Sebastian” jest nową adaptacją literacką dzieła Cécile Aubry z 1965r. Vanier oparł się także o serial telewizyjny według jej scenariusza i w jej reżyserii. Nie znałam tej historii wcześniej, ale dzięki Vanierowi postanowiłam poznać źródło inspiracji tak dobrej powieści.

Książka Francuza opowiada o roku 1943, gdy mieszkańcy spokojnej alpejskiej wioski we Francji cierpią pod niemiecką okupacją. Muszą również walczyć z tajemniczą Bestią, która atakuje owce. Górale organizują polowania na zwierzę, ale daremnie. Podczas wędrówki w górach wychowany przez dziadka chłopiec spotyka zdziczałego psa. Czy to on dziesiątkuje stada? Czy samotny Sebastian i skrzywdzone zwierzę będą potrafili sobie zaufać? Jak to się dla nich skończy? I w jaki sposób wezmą udział w wojennej misji?

Utwór Vaniera to wzruszająca opowieść o prawdziwej przyjaźni, odwadze, lojalności i człowieczeństwie. Pokazuje, jak można je zachować w okrutnych czasach wojny. „Bella i Sebastian” opowiada również o życiu w zgodzie z przyrodą. Jest to wyjątkowa historia, zdolna do wywołania uczuć, o których istnieniu często zapominamy. Vanier z łatwością trafia do serca czytelnika, który z zapartym tchem śledzi, jak rozwija się przyjaźń między Sebastianem i Bellą. Ta piękna powieść na długo zapadnie mu w pamięci, przypominając, co tak naprawdę powinno być w życiu ważne.

Bezkompromisowa postawa 8-latka, jego dziecięcy upór oraz prostolinijność staje się dla nas wzorem do naśladowania. Nieskomplikowana fabuła sprawia, że przesłanie jest jeszcze bardziej czytelne. Sebastian pokazuje nam, jakimi wartościami należy się kierować bez względu na konsekwencje, a także to, że czasami trzeba się sprzeciwić w imię wyższych celów oraz że zawsze powinno się postępować w zgodzie z sobą.

Kamila Zielińska
Ocena: 5/5

Tytuł: Bella i Sebastian
Autor: Nicolas Vanier
Przekład: Monika Szewc-Osiecka
Liczba stron: 336
Wydawnictwo: Rebis

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *