Aribert Heim – Rzeźnik z Mauthausen, główny bohater powieści „Co kryje twoje imię?”

aribert-heimAribert Heim (ur. 28 czerwca 1914 w Bad Radkersburg, zm. 10 sierpnia 1992 w Kairze) – austriacki lekarz, członek SA i SS działający w obozie koncentracyjnym Mauthausen-Gusen i jeden z najbardziej poszukiwanych zbrodniarzy hitlerowskich – ze względu na swój sadyzm nazywany przez więźniów „Doktorem Śmierć”.

Od 1 października 1941 był lekarzem obozowym w KZ-Mauthausen. Mimo że przebywał tam jedynie przez 2 miesiące (do grudnia 1941), Heim został zapamiętany przez więźniów jako jeden z najokrutniejszych lekarzy SS w tym obozie.

Przedmiotem jego zbrodniczych eksperymentów było badanie skuteczności różnorakich trucizn na więźniach obozu. Według zeznań pisarza rewiru i pracowników pomocniczych, przy operacjach Heim razem z aptekarzem obozowym Erichem Wasickym wstrzykiwał zabójcze substancje w serce bez stosowania narkozy, chcąc sprawdzić, która z trucizn jest najtańsza i najszybsza w użyciu. Tym sposobem zabił kilkuset ludzi. Usuwał bez narkozy organy (dla wprawy, z nudów lub sadyzmu), po czym mierzył czas do zgonu ludzi, którzy konali z krzykiem. Raz wedle świadków rozciął człowiekowi brzuch, pozbawił jelit i wątroby i czekał na zgon. Więźniowie bali się go jak śmierci (stąd jego pseudonim).

Z notatki umieszczonej na okładce książki: „Co kryje twoje imię?” Clary Sanchez:

Co kryje Twoje imięPostaci większości starych nazistów, którzy pojawiają się w tej powieści, zostały zainspirowane prawdziwymi osobami. Po II wojnie światowej ludzie ci znaleźli schronienie pod ciepłym i spokojnym niebem Hiszpanii, gdzie mieszkali przez nikogo nie niepokojeni, aż do bardzo późnego wieku. Mało kto z ich sąsiadów wiedział lub domyślał się, kim byli w przeszłości, zresztą mało kogo to obchodziło.

Niejeden z nich uczynił wiele dobrego dla lokalnych społeczności.

 W związku z naszym nowym patronatem i jego niedawną premierą przygotowaliśmy dla Was krótkie zadanie:

Wybierz i krótko opisz wstrząsającą historię znanego oprawcy, któremu przez jakiś czas udawało się uniknąć sprawiedliwości.

Na wasze odpowiedzi czekamy pod adresem: redakcja@szuflada.net do jutra do godziny 20.00. Wyniki ogłosimy w niedzielę i opublikujemy na naszym fanpage’u i stronie głównej. Najlepsze odpowiedzi nagrodzimy dwoma egzemplarzami książki „Co kryje twoje imię?”

A już niedługo oczekujcie kolejnego quizu Szuflady- tym razem z mordercami w roli głównej.

About the author
Magdalena Pioruńska
twórca i redaktor naczelna Szuflady, prezes Fundacji Szuflada. Koordynatorka paru literackich projektów w Opolu w tym Festiwalu Natchnienia, antologii magicznych opowiadań o Opolu, odpowiadała za blok literacki przy festiwalu Dni Fantastyki we Wrocławiu. Z wykształcenia politolog, dziennikarka, anglistka i literaturoznawczyni. Absolwentka Studium Literacko- Artystycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dotąd wydała książkę poświęconą rozpadowi Jugosławii, zbiór opowiadań fantasy "Opowieści z Zoa", a także jej tekst pojawił się w antologii fantasy: "Dziedzictwo gwiazd". Autorka powieści "Twierdza Kimerydu". W życiu wyznaje dwie proste prawdy: "Nikt ani nic poza Tobą samym nie może sprawić byś był szczęśliwy albo nieszczęśliwy" oraz "Wolność to stan umysłu."

komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *