Angelus – Anna Gręda

Anioły to postaci coraz częściej pojawiające się w literaturze. Skąd ten nagły wzrost popularności? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, natomiast z pewnością anioły to temat, który łatwo się sprzedaje. Takich powieści jest w tym momencie na rynku książki bardzo dużo, dlatego też tak ważna jest oryginalność. Ostatnio została wydana książka młodej, polskiej autorki Anny Grędy pt. „Angelus”. Czy autorce udało się zachować niepowtarzalność?

Ania i Monika – uczennice katowickiego liceum – z pewnością nie spodziewały się takich zmian, jakie miały niedługo nastąpić w ich życiu. Trwają przygotowania do ważnego apelu, kiedy do szkoły przybywa nowy uczeń Paweł, syn znanego producenta muzycznego. Bardzo chce się zaprzyjaźnić z Anią, która po śmierci ojca zupełnie odizolowała się od przyjaciół i znajomych. Wszystko ulega gwałtownej zmianie. W szkole zaczyna pojawiać się także tajemniczy Dymitr, który zachowuje się bardzo dziwnie. Nagle rusza lawina magicznych zdarzeń, niewyjaśnionych tajemnic. Dziewczyny będę musiała zmierzyć się ze swoją przeszłością. Czy uda im się odnaleźć prawdziwą tożsamość?

Książka od początku budzi zainteresowanie czytelnika, zwłaszcza nastolatka. Anioły, niewyjaśnione zjawiska, młoda autorka, tajemnice – te hasła działają jak magnes. Każdy od czasu do czasu lubi sięgnąć po mało wymagające książki, opowieści, które pozwalają oderwać się od rzeczywistości. „Angelus” jest właśnie taką książką. Historia opisana w powieści jest ciekawa, potrafi zainteresować czytelnika. Trzeba jednak przyznać, że fabuła jest dość oklepana. Sytuacje z jakimi stykają się bohaterowie „Angelusa” miały już miejsce w innych powieściach, jednak w żaden sposób nie działa to na niekorzyść książki. Autorka dodaje wiele szczegółów od siebie i to sprawia, że książka wyróżnia się na tle innych. Temat aniołów został oryginalnie wykorzystany. Mimo, że ze skrzydlatymi postaciami możemy spotkać się również w innych książkach, anioły przedstawione w„Angelusie” są inne, niepowtarzalne.

„Angelus” został napisany przez młodą autorkę co może dla niektórych równocześnie oznaczać prosty, łatwy język. Nic bardziej mylnego! Anna Gręda wykazała się i udowodniła, że młodzież również potrafi dobrze i poprawnie pisać. Język jakim powieść została napisana jest odpowiedni dla każdego odbiorcy i nikomu nie powinien sprawiać problemu. Akcja powieści jest dynamiczna. Jednym z czynników na to wpływającym jest z pewnością mała objętość książki. Autorka nie opisała zbyt wielu zdarzeń. Rażąca jest również łatwowierność bohaterek, które szybko zaufały nieznanym chłopakom.

Bohaterowie posiadają niezwykle odmienne charaktery. Anna, Monika, Paweł i Dymitr różnią się od siebie w każdym calu. Sprawia to, że postacie są ciekawe i od razu zapadają w pamięć. Meczące może być natomiast „przeskakiwanie” pomiędzy bohaterkami. Na początku autorka długo opisuje Anię, a potem nagle zajmuje się Moniką. Jest to niepraktyczne, bo czytelnik nie wie co w czasie czytania o Ani dzieje się z Moniką i na odwrót.

Podsumowując, „Angelus” to lektura nie tylko dla młodzieży, chociaż to głównie do niej jest skierowana. To książka, którą autorka napisała w ciekawy sposób mimo młodego wieku. Pojawiają się w niej anioły w nowej, oryginalnej postaci. Polecam ją miłośnikom fantastyki i książek z gatunku paranormal romance. Warto również ją przeczytać chociażby po to, by przekonać się, że polscy autorzy też piszą ciekawe książki dla młodzieży.

 

Anna Masajada
Ocena: 4/5

Tytuł: „Angelus”

Autor: Anna Gręda

Liczba stron: 220

Data wydania: czerwiec 2012

Wydawnictwo: Warszawska Firma Wydawnicza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *