Amerykańskie Lato – Catrin Collier

„Gdyby tylko…” to dwa najsmutniejsze słowa w jakimkolwiek języku. Wypełniają myśli, dręczą i nie pozwalają żyć teraźniejszością. Zamykają umysł w niewielkim pudełku ze wspomnieniami. Właśnie one rozpoczynają niemal każde zdanie pojawiające się w głowach głównych bohaterów książki „Amerykańskie lato”, Catrin Collier.

Penny i Kate, brytyjskie studentki, korzystają z możliwości spojrzenia z bliska na amerykański sen. Wylatują do Stanów Zjednoczonych, by przeżyć przygodę życia. Na miejscu ich plany ulegają zmianie. Cudowne, jedyne w swoim rodzaju lato spędzają na Cape Cod w towarzystwie poznanego przypadkiem Bobby’ego i jego przyjaciela…

To, co zdarzyło się w roku 1968, nie zostało zapomniane. Wypadek  z przeszłości, który zaważył nad dalszym życiem czwórki młodych ludzi, po dziewiętnastu latach nadal dręczy Roberta i Penny. Podjęte wtedy decyzje, dokonane wybory wydawały się słuszne z perspektywy młodych ludzi, ale czy teraz postąpiliby podobnie? Chociaż dzielą ich tysiące kilometrów, nadal są złączeni – tajemnicą sprzed lat.

Akcja książki toczy się równolegle w ciągu dwóch oddalonych od siebie czasowo okresach. Tłem wydarzeń rozgrywających się w roku 1968 są protesty przeciwko wojnie wietnamskiej. Młodzi ludzie żyjący w Stanach Zjednoczonych nie widzą powodu, dla którego mieliby umierać za sprawę, jakiej nie rozumieją. Początek drugiej połowy dwudziestego wieku to także czas, kiedy kobiety mogły czuć się wyzwolone, a przelotne znajomości rodziły się i umierały właśnie w trakcie wakacji. Rok 1987 – bliższy współczesnemu czytelnikowi – to dla bohaterów książki czas rozliczania przeszłości.

„Amerykańskie lato” porusza wiele ważnych problemów. Spogląda na wojnę z perspektywy osób, które oddają życie i marzenia za swój kraj, chociaż wcale tego nie chcą i obrazuje życie ludzi zniszczonych przez pieniądze, próbujących wycenić wszystko i  traktujących emocje jako oznakę słabości.  Przede wszystkim jednak książka jest opowieścią o uczuciach. Bez wątpienia została ona napisana z myślą o tych, którzy wierzą w miłość od pierwszego wejrzenia. Jest adresowana do romantyków mierzących szczęście ilością uderzeń serca na minutę.

Książkę można śmiało zakwalifikować jako powieść obyczajową i romans w jednym, a przy tym należy dodać, że wpisuje się ona dokładnie w ramy tych dwóch gatunków, nie sięga głębiej, a momentami jest wręcz schematyczna. Słabą stroną tej lektury są bohaterowie, których charaktery nie zostały dość dokładnie zarysowane. Niemal każdy z nich przypomina swoich znajomych – są idealistami, pragną zmienić świat, potępiają udział Stanów Zjednoczonych w wojnie z Wietnamem, a przy tym marzą o byciu artystami, malarzami, muzykami. Jedynie Bobby wyróżnia się na ich tle jako osoba niekochana w dzieciństwie i wychowywana przez niesamowicie bogatą babkę.

Silą „Amerykańskiego lata” jest bez wątpienia tło powieści, ale także lekki język, który umożliwia pokonanie znacznej ilości stron w krótkim czasie. Jeśli ma ona w sobie coś niezwykłego, jest to bez wątpienia zaskakujące zakończenie. Chociaż może się wydawać, że czytelnik już od samego początku zna finał tej historii, nie do końca jest to prawda.

Kto powinien przeczytać „Amerykańskie lato”? Przede wszystkim miłośnicy Catrin Collier i jej wydanych do tej pory książek – „Córki Magdy”, a także „Ostatniego lata”. Lektura zasługuje także na uwagę tych, którzy szukają lekkiej i niewymagającej propozycji na lato. Można ją śmiało spakować do plecaka, by móc zaczytywać się w niej na plaży lub podczas deszczowego dnia w górach. Chociaż moim zdaniem „Amerykańskie lato” nie ma w sobie czegoś, co mogłoby wyróżnić tę lekturę z tłumu podobnych powieści, jestem przekonana, że wywoła uśmiech na twarzy swoich czytelników, a także być może wzruszy niejedną romantyczkę. Na zakończenie niewielka rada dla tych, którzy zamierzają zmierzyć się z powieścią pani Collier. Starajcie się nie zwracać zbyt wielkiej uwagi na opis z tyłu okładki, według mnie zdradza on zbyt wiele. Przedstawia czytelnikowi fakty, które autorka zostawiła na deser i ujawniła niemal na samym końcu.

 

Monika Zbozień
Ocena: 2,5/5

Tytuł: Amerykańskie Lato

Autor: Catrin Collier

Liczba stron: 408

Rok wydania: 2012

Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

About the author
Monika Zbozień
Mieszkająca na południu Polski studentka ekonomii zaczytana w książkach o podróżach i dzieciństwie przede wszystkim. Ta, która ogląda czarno-białe filmy, słucha rocka i jazzu. Na co dzień związana z Szufladą oraz magnoliowym blogiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *