Ale to już było…

Czastka.ciebie.kobietyIle wiemy o sobie? Bywa, że bardzo mało, dopóki nie zostaniemy postawieni w trudnej sytuacji. Musimy się wtedy sprawdzić m.in. jako rodzic, opiekun, małżonek, syn czy córka, przyjaciel czy zwyczajnie jako człowiek. Często w takich momentach popełniamy błędy, których konsekwencje są bolesne, nie do udźwignięcia, a w dodatku są nimi obciążeni także nasi najbliżsi. Z taką lawiną kłopotów, przez które cierpi jednostka i jej otoczenie mamy do czynienia w „Cząstce ciebie”.

Lucy i Luke to kochające się małżeństwo. Tworzą związek, o jakim wszyscy marzą. Do pełni szczęścia brakuje upragnionego potomka. Po serii poronień, prób in vitro, długotrwałym leczeniu para oddala się od siebie. Obydwoje czują się winni, niespełnieni, niepełni. O ile dla niego jest to jedynie przykre, tak dla kobiety staje się to obsesją. Lucy przestała widzieć w mężu mężczyznę, a w sobie kobietę. Traktuje siebie jako nie-matkę, Luke’a jako nie-ojca. Cierpi na tym ich związek, przyjaciele (szczęśliwi rodzice), bliscy. Bezdzietność Hartów to jednak tylko jeden z problemów, jaki dotyka tę rodzinę. Śmierć ojca Luke’a trwale zraniła jego rodzeństwo i matkę. Patricia to jednak silna kobieta, jako wdowa odnalazła jeszcze sens życia, mimo nieustannej tęsknoty. Ade wybrał ucieczkę za granicę, czego nigdy mu nie wybaczono. Odejście ojca i brata do głębi wstrząsnęło Nell. Dziewczyna została poddana prawdziwej próbie, którą mimo woli przeszła zwycięsko.

Wiele w „Cząstce ciebie” negatywnych zdarzeń, złych emocji. Jest śmierć i smutek, wypadek i cierpienie, zdrady i rozpad rodziny. Niekiedy tragedia łączy, wspólne przeżywanie zbliża ludzi, u Hartów wydaje się być na odwrót. Aż do tragicznego momentu – gdy okazuje się, że nagle zabrakło tego, który był łącznikiem wszystkich. Wypadek bohatera zjednoczył członków tej rodziny.

Ella Harper napisała powieść podejmującą trudne tematy natury moralnej. Ale czy kolejna książka pod szyldem klubu „Kobiety to czytają” wnosi cokolwiek nowego? Raczej nie. Pisarka wybrała to, co literatura przerobiła już milion razy. Sięgnęła po kwestie najbardziej typowe dla prozy tzw. kobiecej. Nie wniosła żadnego powiewu świeżości, niczym nie zaskoczyła. W dziale literatury dla kobiet te tematy porusza co druga książka. „Cząstka ciebie” stanie się po prostu kolejną z nich.

Ella Harper potrafi pisać, nie ma co do tego wątpliwości. Potrafi oczarować czytelnika, nawet pisząc w kółko o tym samym. Ma tak lekkie pióro, wciągający sposób prowadzenia narracji (Lucy + narrator obiektywny), że tę powieść pochłania się w zawrotnym tempie. Dlatego tym bardziej dziwi, że z takimi warunkami postanowiła połączyć znane już schematy, nudne typy bohaterów (tylko Nell się tu wyróżnia, choć też do pewnego stopnia), dając w konsekwencji przeciętną powieść oraz finalnie, zamiast emocji i rumieńców – kołaczące się stale pytanie „po co?”.

Kinga Młynarska

                Ocena: 2,5 / 5

  1. Tytuł: Cząstka ciebie
  2. Autor: Ella Harper
  3. Okładka: miękka ze skrzydełkami
  4. Liczba stron: 448
  5. Data wydania: 2014
  6. Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
About the author
Kinga Młynarska
Mama dwójki urwisów na pełny etat, absolwentka filologii polskiej z pasją, miłośniczka szeroko pojętej kultury i sztuki. Stawia na rozwój. Zwykle uśmiechnięta. Uczy się życia...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *