Aksamitny królik – Margery Williams

1Co to właściwie znaczy: być prawdziwym? Czy coś, co nie miało w sobie nigdy życia, może nagle zacząć oddychać, myśleć, a przede wszystkim czuć? Mówiąc krócej: czy coś może stać się kimś? Według tej pięknej książeczki sprzed ponad stu lat tak, potrzeba tylko kogoś, kto uwierzy.

Aksamitny królik to niepozorna zabawka, która jest największą miłością pewnego chłopca… przez dwie godziny. Potem dostaje on inne prezenty, a królik idzie w odstawkę. Leżąc na podłodze, marzy o staniu się prawdziwym. Jak zabawki stają się prawdziwe? Przede wszystkim kosztem innych zabawek. Wystarczy, że jedna gdzieś się zapodzieje i inna szybko wskakuje na jej miejsce. Trzeba mieć zatem szczęście i być we właściwym miejscu o właściwym czasie. Następnym czynnikiem jest odpowiednie „wykochanie” – widoczne ślady użytkowania, świadczące o uwadze poświęconej zabawce. Te ślady to oczywiście wspomnienia, które, widoczne, pozwalają dziecku w mig przypomnieć sobie wszystkie wspaniałe chwile, jakie przeżyło z zabawką: „Prawdziwy stajesz się dopiero wtedy, gdy już wykochano z ciebie większość sierści, gdy oczy ci wypadają i puszczają szwy, kiedy wyglądasz zupełnie żałośnie” (s. 11).

„Aksamitny królik” niesie ze sobą pewne zagrożenie. Interpretowany w sposób bardzo dosłowny może zniechęcić dzieci do obcowania ze zwierzętami i pluszowy piesek zasiądzie na kolankach, przy choince, a prawdziwy będzie drapał w drzwi, bo będzie mu zimno. Dziecko może nie zrozumieć, że prawdziwy jest ten nieokiełznany, a nie grzeczny i pluszowy. Na szczęście to jedyne niebezpieczeństwo, do jakiego może prowadzić lektura tej książki. I bez niej wiele osób w taki sposób postrzega świat, dlatego nie mieszajmy do tego „Aksamitnego królika”. Trzeba jednak o tym wspomnieć, żeby oczyścić książkę Margery Williams z wszelkich podejrzeń o brak wrażliwości wobec żywych stworzeń. Może i prawdziwe króliki śmieją się z naszego bohatera, ale nie są okrutne. Z czasem, jak wszyscy, okazują sympatię Aksamitnemu.

Jeśli nie macie jeszcze prezentu dla młodszego brata lub siostry, bratanka czy chrześnicy –poza tym, że powinniście się wstydzić – ta książka ukazuje się w idealnym czasie i może być waszym ratunkiem. Na dobrą sprawę taki ratunek mógłby być waszym pierwszym wyborem. „Aksamitny królik” to piękna książeczka o życiu, śmierci i przyjaźni, która w równym stopniu wzrusza dzieci i dorosłych.

 

Tytuł: Aksamitny królik

Tytuł oryginalny: The Velveteen Rabbit

Autor: Margery Williams

Ilustracje: William Nicholson

Przekład: Barbara Grabowska

Liczba stron: 44

Rok wydania: 2017

Wydawca: Prószyński i S-ka

About the author
Łukasz Muniowski
Doktor literatury amerykańskiej. Jego teksty pojawiały się w Krytyce Politycznej, Czasie Kultury, Dwutygodniku i Filozofuj. Mieszka z kilkoma psami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *