PATRONAT SZUFLADY: 52 powody, dla których nienawidzę mojego ojca – Jessica Brody

52powody_szuflada.netBaśnie od zawsze stanowią źródło inspiracji dla artystów. Powstają kolejne wersje dobrze znanych historii, które podbijają serca odbiorców. Po tę tematykę sięgają najczęściej pisarze, ale nierzadko również malarze czy filmowcy. Ludziom wciąż podobają się stare opowieści, w czym wielki udział ma wytwórnia Walta Disneya. Za sprawą jego bajek stały się one nam bliskie i bardzo popularne. Niełatwo być oryginalnym, gdy powstało tyle odsłon na jeden temat. Jessice Brody to się jednak udało, ponieważ napisała historię Kopciuszka, opowiedzianą od końca.

„52 powody, dla których nienawidzę mojego ojca” przedstawia życie Lexington Larrabee, która w dniu swoich osiemnastych urodzin ma otrzymać od „kochającego tatusia” czek na 25 milionów dolarów. To jej upragniona swoboda i wolność, która należy się „z urodzenia” każdemu członkowi rodziny. Tymczasem, pod wpływem nieodpowiedzialnego zachowania Lexi ojciec postanawia odroczyć środki z funduszu powierniczego o 52 tygodnie. Młoda celebrytka, znana dotychczas z pierwszych stron gazet, musi poznać smak pracy. Zostaje zmuszona do kopania grobów, malowania umarłych ludzi oraz gotowania. Po raz pierwszy używa odkurzacza, myje naczynia i dotyka sklepowego wózka. Co z tego wyniknie? Czy Lexi zdoła to wytrzymać i dostanie upragniony czek?

Bardzo prosty język powieści sprawia, że wszyscy mogą w pełni cieszyć się lekturą. Co więcej, wszechobecny dowcip uatrakcyjnia czytanie, a zindywidualizowany sposób mówienia każdej postaci dodaje wiarygodności. Zachowania bohaterów także są prawdziwe. Wielką zaletą tego utworu jest również to, że Brody nie poprzestaje na zwykłej relacji z kolejnych prac Lexi, tylko ciekawie przedstawia następne z nich. Zakończenie zaskakuje, choć niektórym może wydawać się naciągane i sztuczne. Książka jest momentami przewidywalna, a dialogi nie zawsze do końca przemyślane.

„52 powody…” to idealna lektura na odprężenie po ciężkim dniu. Lekka i niewymagająca od czytelnika za dużo myślenia pozwala zapomnieć o wszelkich problemach i skupić się na perypetiach Lexi. Powieść spodoba się żeńskiej części, która znajdzie w niej garść akcji, kilka łyżek humoru i szczyptę romansu, co tworzy niezły koktajl na rozluźnienie. Pomimo tego nie jest to książka, z której nic więcej się nie wyniesie. Ma ona przesłanie dotyczące nieprzewidywalności losu, wytrwałości i siły marzeń. Warto przeczytać utwór Brody, aby przypomnieć sobie o naszych pragnieniach, które unicestwiliśmy z powodu strachu przed porażką. Może uda nam się jednak zrealizować któreś z nich?

Kamila Zielińska
Ocena: 4/5

Tytuł: 52 powody, dla których nienawidzę mojego ojca
Autor: Jessica Brody
Oryginalny tytuł: 52 reasons to hate my father
Liczba stron: 420
Wydawnictwo: Fabryka Słów

About the author
Kamila Zielińska
Studentka, uwielbiająca chodzić własnymi ścieżkami i leżeć na trawie. Patrzy wtedy w niebo i macha do gwiazd. Kocha wizyty po drugiej stronie lustra, dlatego uwielbia czytać. Kiedy zejdzie na ziemię, co nie zdarza się zbyt często, z radością przelewa swoje myśli na papier, mając nadzieję na związaną z tym przyszłość. Współpracuje z portalami Szuflada.net oraz prozaicy.blogspot.com. Plany na przyszłość? Tak wiele, że potrzebuje 9 żyć, by je wszystkie spełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *